10 naturfotografer…

 

Terje Hellesø har i sin blogg gett sina läsare en utmaning att i sina bloggar skriva om minst 10 förebilder inom naturfotografin. Det kan ju inte vara så svårt tänkte jag, men ack vad jag bedrog mig. Jag har många fotografer jag tycker om och som inspirerar mig, och än fler som jag ännu inte känner till. Jag kallar mig själv för fotograf, även naturfotograf, vilket säkert sticker i ögonen på en del, men jag håller i en kamera och skapar en bild och därmed är jag en fotograf. Jag är öppen med att jag ännu endast är amatör och nybörjare med mycket kvar att lära vad gäller det mesta inom fotografering. En av de inspirationskällor som finns är just andra fotografer där jag känner att jag har mycket kunskap att inhämta genom att studera andras bilder.

Nedan följer de naturfotografer som jag idag beundrar för deras arbete. Jag ger mig själv i uppdrag att om ett år uppdatera denna lista och se om något har förändrats i mitt synsätt.

Lennart Nilsson  och hans bilder har följt med mig genom min uppväxt. Boken ”Ett barn blir till” är en fascinerande studie i själva skapandet av livet och den finns nog i väldigt många bokhyllor runt om i Sverige. Hans fotografier och närstudier är ett mästerverk och har gett oss inblick i en ny värld. År 1980 blev Lennart Nilsson den första fotograf att erhålla Hasselbladspriset. Lennart Nilsson är fortfarande verksam med sitt fotograferande trots sin aktningsvärda ålder av 87 år!

Anders Geidemark har satt sina avtryck i mitt hjärta och mina sinnen genom boken ”Allen – Bilder av ljus och mörk ensamhet”. Fantastiska bilder i kombination med en text som är tänkvärd. Bilderna i sig räcker för att fånga ens uppmärksamhet men att sedan kombinera bilderna med denna underbara text gör att många av bilderna får en annan innebörd. Det är inte ”bara” en bild utan de får en djupare betydelse.

Jag såg en utställning av fotografen Hans Strand och hans abstrakta bilder från Island. Många av bilderna hade helt underbara färger och former och i en av flygbilderna gick det att skönja en människokropp, vilket fascinerade mig.  Han har arbetat över hela jorden men just Island är en av de platser han återkommer till med jämna mellanrum. Även Hans Strand har givit ut böcker, bl a ”Den Åttonde Dagen”.

En av mina absoluta favoritfotografer just nu är Tammy Bergström. Underbart drömska bilder med härliga färger. Favoriterna hos mig är grodorna och nyckelpigorna. Denna underbara makrovärld :).

Då kommer vi till Sune Jonsson, väl känd som dokumentärfotograf, men även naturfotograf. Även han har tilldelats Hasselbladspriset, år 1993. Hans bilder visar det nordsvenska landskapet som i sin enkelhet kan vara så otroligt vackert. Han var en flitig författare med många böcker utgivna, bl a ”Byn med det blå huset”.

Mireille de la Lez fick jag upp ögonen för efter ett inslag på tv angående ett fotoprojekt i Arktis vilket resulterade i boken ”Värld av is”. Detta ogästvänliga landskap som visas upp genom bilder som det nog inte går att föreställa sig hur svåra de varit att ta. Hon har lyckats fånga ett ljus i bilderna som fascinerar mig. 

Yvonne Stridsberg har fångat många djurmöten på bild och mest har jag fastnat för hennes ekorrebilder (är ekorrefantast själv 🙂 ). Hon är även en flitig makrofotograf. Hon kanske inte har det drömska i sina bilder, men hon lyckas fånga ögonblicksbilder på djuren i sin närhet, vilket kan vara nog så vackert det :).

Ansel Adams kan jag nog inte lämna onämnd. Han har trots allt haft en stor betydelse för landskapsfotograferingen och tekniken. Har införskaffat böckerna ”The Camera”, ”The Negative” och ”The Print” som jag skall läsa vid tillfälle. År 1981 erhöll han Hasselbladspriset.

Halina Larsson har en härlig blandning av bilder vad gäller abstrakt, makro, djur och landskap. Hon fångar på bild det jag drömmer om att kunna lyckas med att få i kameran en vacker dag. En kvinnlig fotograf som jag tycker ska lyftas fram.

Då kommer jag till Terje Hellesø, sist men inte minst :). Terje har trollbundit mig med sina bilder från första stunden jag såg hans fotografier. Det mystiska, ofta det dunkla och det magiska ljuset. En stor inspirationskälla som helt klart gett mig mersmak för att lära mig mer om teknik, bildspråk, ljus, ja kort och gott allt som har med fotografering att göra. Böckerna ”Min plats i ljuset” och ”Året” har hedersplats i bokhyllan :).

~ av Jur kand på december 2, 2009.

6 svar to “10 naturfotografer…”

  1. […] Erika Ahlberg, Lars Andreas Dybvik. […]

  2. Jag vill passa på att tacka så mycket för de fina orden Erika! 🙂

    • Det är jag som skall tacka, Terje, för att du har förmågan att inspirera med dina underbara bilder samt att du i din blogg tar upp många intressanta frågeställningar som tvingar oss läsare att ta oss en funderare ibland på vad vi egentligen tycker och tänker. Väntar även med spänning på dina kommande böcker!

  3. Hejsan! Fin blogg och underbar bild! Hmm, Tammy borde kanske platsat in på min lista också…men, jag får uppdatera den framöver!
    Ha en fin dag!

    mvh Daniel Arvidsson

    • Tackar så mycket, Daniel, för att du kikade in på min blogg :). Du får kanske sätta som mål att uppdatera listan om ett år igen, som jag tänkt göra. Än så länge känner jag ej till så många fotografer men med tiden så kommer det ändras och så även mitt tycke, förmodar jag. Fast jag är nog rätt säker på att Tammy kommer vara kvar på min lista även då, samt några till av namnen på den befintliga listan :).
      Önskar dig en trevlig avslutning på veckan!
      Mvh
      Erika

  4. Hittade hit idag och undrar om du någonsin uppdaterad denna lista som du skriver i inlägget…? 🙂 Tack för tipsen på fotografer!
    Kram!

Kommentera

 
