Vad händer med bilden?

 

Jag är, som ni säkert redan läst, nybörjare inom det här med fotografering. ”Sikta och tryck” är det sättet jag fotograferat det mesta på, vilket har resulterat i en del bra bilder men det mesta är rent ut sagt uruselt. Helt enkelt har det inte funnits en tanke med skapandet av bilden mer än att den är en dokumentation av ett, för mig, minnesvärt ögonblick. Nu när jag har fått upp intresset för allt som har med foto att göra så märker jag  hur mycket jag har att lära. Bilden ovan är från i somras då jag gjorde ett av mina första makroförsök. Den är oskarp och det är ingen bild jag är stolt över, men jag tar den ändå som exempel. Det jag vill se är VAD som händer om jag spegelvänder bilden? Blir den ur betraktarens synvinkel annorlunda, och på vilket sätt? Det är här jag vill höra vad Ni tycker, Ni utomstående betraktare. VAD händer med bilden om den spegelvänds? Vilken anser Ni vara den mest tilltalade av de två och vad gör skillnaden?

~ av Jur kand på december 9, 2009.

6 svar to “Vad händer med bilden?”

  1. Tycker du lyckats bra med ditt macroförsök! Precis som du säger så har inte skärpan någon betydelse om inte bilden förmedlar nåt. Oskärpa kan i mina ögon vara direkt avgörande för om en bild bara blir hygglig, eller kanon! Subjektivt som alltid iofs. Jag kan inte påstå att bilden blir så mycket annorlunda om man spegelvänder den, iaf inte i mina ögon. Den tillför inget nytt anser jag. Motiv, färger och komp är i princip lika. Det som jag tycker saknas i denna bild är ljuset! Nu är det inte alltid man har ljuset med sig när man hittar det där spännande motivet, men kan vara värt att lägga på minnet. Möjligen skulle jag klippt den lite i underkant för att framhäva huvudmotivet mer.

    Hmm, nu var inte min tanke att analysera sönder ditt inlägg men hoppas det är ok?

    • He he, jag bad själv om kommentarer så jag får skylla mig själv 🙂 Din tanke kring spegelvändningen av denna bild kan jag hålla med om att det gör ingen större skillnad, om ens nån skillnad. Vissa bilder som spegelvänds blir det däremot en markant skillnad, tycker jag. En bild kan plötsligt förmedla helt andra saker om man vänder på den. Hittade inte den effekten när jag vände på denna så därav funderingarna i inlägget.
      Ljuset finns inte i bilden, som du säger…det var regngrått ute och jag befann mig på en väldigt mörk plats när jag experimenterade med inställningarna på nya kameran. Fanns ingen tanke bakom denna bild, utan det var mer att kamerainställningarna skulle övas in.
      Fortsätt gärna analysera sönder mina inlägg 🙂

  2. Precis som du säger kan det bli riktigt coola effekter när man spegelvänder vissa bilder. I övrigt kan det kan ju vara en känslig sak det här med att ge och få kritik. Bilderna man tar blir ju på nåt sätt som små barn som man vårdar och älskar. Nu tog du mina ord på ett bra sätt, men det finns ju alltid en risk att någon blir sårad, ledsen och arg. Hmm, känns som jag yrar lite grann. 🙂 Vill se mer bilder från dig!

    • Jag anser att ber man om kritik, vilket man kan göra uttryckligen, eller indirekt, genom att endast visa sina bilder, så får man vara beredd på kritik, som innebär både ris och ros. 🙂 Sedan är det upp till mig hur jag vill bedöma kritiken, om det är något jag kan utvecklas utav, eller om jag bara låter det rinna av mig och det ej bekommer mig.

      Jag vill ha konstruktiv kritik…men vad är då konstruktiv kritik…även det torde vara subjektivt 🙂 Vissa kan inte ta kritik överhuvudtaget, medans andra kanske blir arga och ledsna direkt när de får kritik men de har ändå förmågan att senare bearbeta det som sagts och börja analysera sig själv och sina bilder, och det finns de som hoppar över det stadiet att de blir ledsna och ilskna och går direkt till att se om det ligger något i det som sagts. Kan man inte ta negativ kritik på de bilder som läggs ut så bör man nog tänka efter om I-net är rätt forum att vara på. Då kanske det är lämpligare att hålla sig till familjealbumet… Jag anser dock att kritik skall vara framlagd på ett sätt som skall hjälpa och inte stjälpa, så ger man något som kan tolkas som negativ kritik skall man också lyfta fram vad det är som kunde förbättrats, enligt kritikern. Bara en tanke…

      Mer bilder kommer…nästa vecka 🙂

  3. Hej Erika!
    Jag tittade snabbt på bilderna och utan att tänka så trivs jag bättre med den undre bilden. Detta stämmer också med traditionell kompositionslära. Eftersom grenarna från granen kommer in från vänster och leder uppåt till höger så flyter det på ett bra sätt med hur vi läser bilder.
    Man får lustigt nog en känsla av att man springer ”stutt” i grenen på den andra..Visst kan man få ännu mer effekt av spegelvändningen i andra bilder, men jag tycker ändå att den här bilden fungerar mycket bra som exempel!

    • Trevligt att du kikade in på min blogg, Erik 🙂 Den nedre bilden är ursprungsbilden. Jag ser att du kommer ihåg Mr Joakims lektion i kompositionslära 🙂 Jag personligen tycker fortfarande inte att det blir någon markant skillnad när jag vänt bilden, men det ligger något i det du säger. Jag blev lite osäker själv ett tag, men ju mer jag jämför bilderna så märker jag att jag ”känner” mer för den nedre. Bilden är lite knepig kanske, då grenarna går åt ett håll, och nätet rätt över bilden, och spindeln åt ett annat håll…Det här är en frågeställning jag nog kommer ta upp fler gånger, då jag har fotat lite mer.

Kommentera

 
