Ibland blir allt bara så fel…

…men ändå så rätt.

Vad tusan svamlar hon om nu då, tänker ni nog. Jo det skall jag förtälja. Som nybörjare inom fotografin så är min erfarenhet att det man tror sig ha fångat på bild  blir bra när man sedan ser resultatet. Pyttsan…Hur många gånger har jag inte svurit över att min hittills ”perfekta” bild bara blir skräp. Så är det de flesta gånger. Någon inställning som blivit fel, något störande i bilden som man inte såg när man tog bilden, kameraskakningar (ibland undrar jag om jag har Parkinson eller något liknande) osv. Det blir bara fel… Det jag kan trösta mig med är att jag har hört även mer proffessionella fotografer muttra samma sak, att det mesta de tar är inget de är nöjda med. Men jag förmodar att det då inte handlar om sådana simpla fel vi nybörjare gör utan att de helt enkelt har högre krav på vad som är en bra bild, ur deras ögon sett :).  Ibland blir jag dock glad över att det blir fel, för det innebär att jag tagit ett steg till att bli en bättre fotograf, inbillar jag mig i alla fall. Jag tänker efter mer nästa gång jag tar en bild och försöker undvika göra om misstagen. Dessutom är det ett steg till, till att bli en bättre fotograf,  att jag faktiskt kan se att jag gör misstag. Rätta mig om jag har fel eller ni anser något annat :).

I andra fall, som uppträder mer sällan,  kan förväntningarna vara tvärtom, där man tror att man tagit en bild som bara är att kasta men så visar det sig bli något annat. Bilden ovan tog jag innanför ett fönster, en grå mörk dag…jag råkade trycka av innan jag ställt in kameran…ups. Så det kan gå. Blixten var ej avstängd och den sköt av, rätt in i rutan. Förutom blixten i rådjurets ögon så är jag ändå halvnöjd med bilden. Kanske ett tydligt exempel på en nybörjare med än så länge ej så höga krav :).   Detta är dock ett litet exempel på hur fel det kan gå, men ändå sluta i ett resultat över förväntan. Jag trodde ju jag skulle rata bilden helt :).  Jag är nybörjare…jag kan bjuda på mina misstag än så länge :).

~ av Jur kand på december 15, 2009.

10 svar to “Ibland blir allt bara så fel…”

  1. Fint rådjur! Jag tycker bilden blir intressant i och med att den blir mer personlig på detta sätt. Det finns ju hur många bilder som helst på rådjur, och ett problem man ställs inför är att göra motivet intressant. Gillar komposition och utsnitt i denna bild. I övrigt ser jag inte så bra på den skärm jag sitter vid just nu, så det blir en titt i morrn på min braiga skärm hemma. 🙂

    Ha D gott!

    • Tack Åke! Håller till fullo med dig att det finns många bilder på rådjur, och de flesta är i mina ögon rätt ointressanta. Här blev det lite annorlunda, om än ej perfekt :). Alla barn i början. Är som sagt halvnöjd med bilden trots att den togs av misstag :(. Du får rapportera om du uppfattar bilden annorlunda när du kommer hem 🙂

      Må gott!

      • Har tittat på den igen hemmavid. Rådjuret framträder bättre nu. Fint softat ljus präglar bilden och ger en härlig känsla!! Blänket i ögonen lyfter bilden ännu mer. 🙂

      • Återigen tack, Åke! Det gäller att ha rätt grejer att titta på. Kan göra jätteskillnad!
        /Erika

  2. En bild av hög klass!!! Tro mig. Den sticker ut.
    – man lär, utvecklas och upptäcker av misstagen. Snyggt!!!

    /Mats

    • Oj det här var jag inte beredd på! Jag känner mig mycket hedrad över din kommentar Mats!

      Boken din hämtade jag idag och nu väntar den under granen på att öppnas! Den som väntar på något gott väntar alltid för länge 🙂

      Mvh
      Erika

  3. Hur läckert som helst! Jag har aldrig sett en sådan här rådjursbild!

    • Stort tack, Daniel, för din trevliga kommentar! Kanske dags för mig att överväga att omvärdera bilden själv, från halvnöjd till nöjd 🙂
      /Erika

  4. Hehe… Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag den misslyckande nybörjaren… :))

    Fortsätt misslyckas om resultaten blir så bra och annorlunda som denna rådjursbilden! 🙂

    • Tack Terje, och jag önskar dig ett Gott Nytt År! Det är av misstagen man lär sig, sägs det, och i detta fall har misslyckandet nog fört med sig en hel del :). Jag har en förhoppning att kunna skapa bilder, så småningom, som tilltalar mina förebilder utan att ha framställt dem genom ett misslyckande :). Eller så ska jag enbart hålla tyst om att det var ett misslyckande :)….det är ju en variant det också, men inte riktigt min stil… 🙂

Kommentera

 
