Bekännelse…

…av mina nyårslöften kommer nu sent omsider på bloggen :). Egentligen är nyårslöften inget jag borde avge. Hur många av er brukar hålla dessa? Jag vet inte någon jag känner som lyckats hålla det de lovat som nyårslöfte. De sista åren har jag därför struntat i att ha något nyårslöfte, men detta årsskifte tänkte jag göra ett nytt  försök. Vad ska jag då ha för mål detta år? Hm, det blir faktiskt flera och här kommer de:

* Börja fota i RAW…helt främmande för mig idag men jag skall lära mig det. Vilket leder till nästa löfte:

* Lära mig grunderna i Photoshop samt Lightroom. Jag vill ju helst ha bilden färdig redan i kameran, men jag inser att vissa delar av dessa program kan vara bra att behärska ändå. 

Dessutom skall jag

* fotografera helst varje dag…tänkte först lova en ”Terje” (som bara är ett av namnen…den kallas även ”Året”, ”365” osv) med att fota 365 dagar i sträck, men jag inser att det är nog att lova för mycket :). Uppnår jag det så är det ju ett plus :).  Då livet tagit en oanad vändning genom min mans sjukdom så är jag medveten om att  jag den första halvan av detta år ej kommer kunna uppfylla att fota varje dag, så jag avvaktar till halvårsskiftet alternativt nästa årsskifte med det löftet :)…så nu får det bli ”helst varje dag”. 

* Läsa minst 12 st böcker, och då gills inte fotoböcker utan skönlitteratur är det som gäller. Har ett  antal böcker som ligger i en hög och väntar på att öppnas. Har just börjat med Dan Browns debutbok ”Gåtornas palats”.

* Studera fotoböcker! Jag kommer efter hand att rapportera på bloggen vad jag har läst :).

* Sist men inte minst så skall jag öva på kameratekniken mer och komma ifrån ”sikta och tryck”.

Får se om jag lovat mer än jag kan hålla! Det ligger ju i mitt eget intresse att uppfylla mina löften :).

Bilden ovan är det inget speciellt med, förutom att det är en påminnelse om att vi går mot ljusare tider :).

~ av Jur kand på januari 3, 2010.

10 svar to “Bekännelse…”

  1. Gillar bilden. Enkel men ändå behaglig och intressant att titta på genom det lite udda kompet som uttryck för en egen personlig stil.

    Kan tipsa om en alldeles prima sida på nätet som går igenom grunderna i Lightroom. Tyvärr funkade inte sidan just nu men sök på Dan Andersson och lightroom. Inspelade filmer som går igenom det mesta i lightroom på ett mycket pedagogiskt sätt. 😀

    • 🙂 sneda bilder kanske ska bli min personliga stil…nja, kanske inte…får se vad året ger i personlig bildutveckling 🙂

      Tack för Lightroom-tipset. Skall kika på det!

  2. Intressanta löften. Själv har jag börjat läsa om bildkomposition av Ulf Sjöstedt. Kan rekommendera hans böcker, även om en del av dem är före digitaltekniken så gäller det mesta fortfarande. Testa nya tekniker är kul. Jag har en ständig ambition av att hitta nya tekniker och kombinationer. Superskarpa bilder med ISO 100 och allt det där är ju ganska tröttsamt i längden. Jag ska bli pappa snart så då blir det andra bildmotiv som gäller men jag hoppas komma ut i naturen så ofta som möjligt. Helst tre rejäla fotopass i veckan (om ca 3 timmar) är en riktlinje som jag försöker hålla och ska försöka hålla…
    Beklagar även din mans sjukdom…

    Önskar dig ett gott nytt år och lycka till! (Ska bli intressant att följa med i din blogg!)

    • Tack för tipset om Ulf Sjöstedt! Skall kika på bibblan om de har någon av hans böcker :).
      Grattis till kommande familjeökning 🙂 Då får du inte mycket fototid över i naturen men din målsättning låter ju som ett helt ok upplägg. Till sommaren får du ta med lillen ut i bärsele…lite extra packning är bra träning 🙂
      Gott nytt år till dig också och lycka till under kommande fotoår 🙂
      Stort tack för din omtanke!

  3. Vad roligt att du hittade till min blogg 🙂 Tack för kommentaren.
    Jag tycker du tar fina bilder, och ibland är den där misslyckade bilden kanske inte så misslyckad ändå. Gillar din bild på rådjuret. Spindeln i soluppgången var riktigt läcker också.
    Jag klarade mig helskinnad efter gårdagens avåkning, är mest bekymrad över bilens eventuella skador, som vi i nuläget inte vet något om ännu. Bilen står nämligen kvar i diket där jag lämnade den igår.
    Ha en fortsatt bra dag!
    /Maria

    • Tack själv för din trevliga kommentar!
      I Stockholm hade det inte gått att lämna bilen i diket över natten för då hade man inte haft någon bil kvar dagen därpå :(. Håller tummarna att det ej blev några skador!
      Må gott i vintervädret.
      /Erika

  4. Hej! Vad kul att du hittat min blogg! Ja, du.. nyårslöften… ofta är det nog bäst att inte ge några sådana… brukar sällan gå så bra. Mitt projekt 365 är egentligen inget nyårslöfte, mest något jag tycker är kul! Jag vill ge mig själv en chans att utvecklas och hitta en egen stil. Kommer att gå en kurs i bildseende nu via nätet som Stina Deurell håller i. Sedan blir det en kurs i svart-vitt foto i Strömstad i April, En naturfotovecka för Terje i Mullsjö i Juli och så naturfotohelg i Grövelsjön i Sept. Var på den förra året o det var en upplevelse. Terje Hellesö,Anders Geidemark, Erik Malm och Kai Jensen föreläser… Det blir givetvis fotomässan i Gbg nu i vår åxå! Kanske träffas vi någonstans!! RAW ska jag åxå lära mig…
    Ha det bra!
    (Hoppas det är OK att jag länkar till din blogg från min)!
    /MarieG

    • Tack för titten in här och att du länkat. Gör dito. Oj, vilket härligt fotoår du kommer att ha. Låter toppenkul! Jo då, vi kommer ses om det är kursen Kreativt naturfoto du skall gå 5-10 juli :). Lycka till med projektet!
      /Erika

Kommentera

 
