För mindre än ett år sedan…

 

…hade jag en annorlunda syn på naturbilder, och bilder i övrigt, jämfört med idag. En bild på t ex en fågel skulle vara skarp och det skulle gå att urskilja klart och tydligt vad det var för motiv, annars var bilden i mina ögon värdelös. Helt enkelt skulle bilderna på  djur eller växter vara såsom de är i uppslagsböcker. Idag säger jag bara: Fy vad tråkigt… Hur kunde jag vara så enkelspårig? Det skall bli ändring på det. Jag skall lära mig hantera min kamera och framför allt jobba på mitt bildseende och bildspråk vilket för mig blir en övning då jag anser att jag inte har det naturligt i mig. Dessutom skall jag försöka frångå det klassiska ”felet” att fota dagtid utan inrikta mig mer på gryning/skymning då ljuset är som mest spännande :). Det  som gruvar mig lite är att jag tidigare rensat friskt bland bilderna och många, många bilder har åkt i papperskorgen :(, bilder som jag idag skulle värdera på ett helt annat sätt. Dock hade de bilderna ej tillkommit med en djupare eftertanke om själva skapandet av bilden så därför skall jag kanske inte vara så bekymrad idag över att jag förkastat dem, utan att jag från och med nu ser det hela som ett startskott att skapa bättre bilder, som jag medvetet jobbar fram.

Bilden ovan är tagen sommaren 2008 vid Dressviken i Hudiksvall och är en typisk bild på hur jag fotat förr, ”sikta och tryck”. Ingen som helst tanke på komposition mer än att jag skall lyckas få med djuret i bilden :).  Nu är det i och för sig inte lätt att fota vilda djur när man springer på dem bara så där… de har en förmåga att inte stå still så länge :), och man är ofta bunden av den position man själv befinner sig i för att inte skrämma bort djuret…så det blir smygande rörelser och har man tur blir det en bild, oavsett om man har erfarenhet och är en duktig fotograf eller nybörjare. Den här bilden lämnar mycket att önska, men motivet är gulligt och bilden i sig är en påminnelse om att sommaren snart är här :).

~ av Jur kand på januari 6, 2010.

12 svar to “För mindre än ett år sedan…”

  1. Den här bilden är jättefin! Det är inte ofta man möter ett litet rådjurskid när man är ute. Kompet är jättefint! Du ska inte vara så hård mot dig själv…
    Ha en fortsatt bra dag!
    /Maria

    • Tack Maria! Hm, jo jag är i andras öron kanske lite hård mot mig själv, men jag ser det som en del av min utveckling. Om jag inte lär mig att vara kräsen så kanske jag stagnerar i mitt sökande efter mitt eget bildspråk, och det vill jag ju inte :).
      Må gott!
      /Erika

  2. Bilden är helt enkelt ljuvlig, kan bara gratulera 🙂

  3. Fin bild på rådjursunge i dagsljus! Bra komposition också. Som du säger betyder ljuset mycket för bilder, kanske speciellt för såna här bilder, som i mina ögon förmedlar känslor. Å andra sidan kan man säkert få till fina bilder under dagsljus oxå med rätt filter. Apropå krypa och åla funderar jag på att köpa mig ett kamouflagenät eller enmansgömsle till våren. Tror det kan vara ett bra köp. 🙂

    • Tack Åke! Aha, du skall ut och jaga vilt med kameran :). Då väntar jag mig att få se många nya bilder till sommaren då på skogens underverk :).

  4. Hej!

    En väldigt fin sida och snygga bilder!
    Naturen är alltid naturen, den syns inte alltid i verkligheten för en stadsbo.
    Men längst därinne är vi alltid bönder.

    Hälsar

    Per

    • Jasså, du har hittat hit 🙂 Välkommen och tack för kommentaren. Stadsborna har en förmåga att blunda för den verkliga världen utanför betongen :).
      Må gott!

  5. Jag gillar åxå den här bilden,
    men jag förstår dina tankar eftersom jag tänker lite så jag åxå!
    Ha en skön helg!
    /MarieG

    • Skönt att du förstår min tanke :). Bilden är ju gullig i och med det oerhört söta motivet med kidet, men mer än så är det ju inte…finns inte det där lilla extra i bilden…
      Ha det bra!

  6. Väldigt vacker!!!
    – du upptäckte ju i alla fall jätten till slut. Det är det viktiga … 😉

    /Mats

    • Tack Mats! Ha ha, jo jag upptäckte den till slut, efter att det skrivits ut i texten vad det var :(…men man lär sig att öppna ögonen så sakteliga.

Kommentera

 
