Strömstaren…

…lyckades jag fånga på bild för första gången jag ser den med en kamera i handen. Jag har tidigare inte haft något direkt intresse av att lära mig olika fågelarter utan det har väckts i samband med att jag börjat fotografera. Egentligen skulle jag ut och fotografera isformationer men så fick jag syn på denna roliga rackare som hade en hel cirkusföreställning för mig :).  Den var inte lätt att få att fastna på bild :),  nästan värre fart än på våra ekorrar…

~ av Jur kand på januari 20, 2010.

8 svar to “Strömstaren…”

  1. Härligt Erica!! Samma här att det är nu när jag börjat fotografera som jag fått upp intresset för artlära. Det finns mycket att lära där… Gillar din actionbild på strömstaren!
    /MarieG

    • Tack Marie :). Tänk att något som tidigare bara passerat en förbi nu får en att ta sig tid och studera beteenden och utseende. En helt ny värld som öppnar sig framför ens ögon :).

  2. Vilken härlig bild med fart och fläkt!
    Håller med sen man började fota har man också fått börja lära sig namn på både det ena och andra.
    Själv tog jag en bild på en stare för ett tag sen. HAde inte en aning först vad jag hade tagit kort på. Hade aldrig sett en stare i vinterskrud, med den var jättefin.
    Ha en bra dag!
    /Maria

    • Han (hon?) såg lite rolig ut med alla cirkuskonster den gjorde :). Tyvärr satt jag lite tokigt till när jag tog bilden, så strömstaren hamnade lite väl mycket åt höger….hade velat ha den på vänstra sidan…men men, kanske blir fler tillfällen :). Tack för din trevliga kommentar, Maria!

  3. Jag tycker det blev ett bra försök! 🙂 Att fota fåglar lär vara tidskrävande och tålamodsprövande har jag förstått. Ser ut som den försöker lyfta? Kanske den har fryst fast? Jag mötte några äldre herrar idag när jag var ute i skogen. De hade varit o fotat fåglar. De hade gigantiska telen på svindyra stativ. En av herrarna visade stolt en bild för mig. Den var inte dålig på nåt sätt, men jag måste säga att din var bättre! 🙂

    • Tack så mycket Åke :). Det var mycket glädjande att höra att du tyckte min bild var bättre :). Jag lyfter lite nu :)…
      Ha ha, nä, den hade varken fryst fast eller försökte lyfta. Den roade sig med att springa några steg varje gång den förflyttade sig till ett nytt ställe den skulle dyka ner från. Förmodar att det är arttypiskt men jag är inte säker :(…hur som helst så betedde sig denna på det viset. Skulle också gärna ha svindyra objektiv istället för mitt futtiga ljussvaga…men jag skulle fortfarande försöka ta mer personliga bilder än en uppslagsboksbild :).

  4. Härligt att se att du plåtar ihärdigt fortfarande!! Jag håller alltid ögonen på din blogg, men jag är lite dålig på att kommentera. Nu har jag lämnat ett litet avtryck i varje fall. Lycka till med ditt andra fotoprojekt också! Jag står i kulisserna och hurrar!
    Kramar från Hälsingland

    • Kul att du kikade in, Erik :). Det andra projektet rullar på men tyvärr har jag inte kunnat fotat vid alla tillfällen 😦 …men en hel del har det blivit. Må gott och hälsa alla på Forsa!
      Kramizar

Kommentera

 
