Av en slump…

…stötte jag ihop med detta rådjur på väg ut till Tyresta nationalpark i augusti förra året. Han stod på en äng inte långt från vägen och jag saktade in bilen och började fippla med högerarmen mot passagerarsätet där min kompaktkamera låg (långzoom tack och lov :)). Jag stannade bilen och vevade ner rutan då jag ej vågade  kliva ur för då hade han väl skuttat iväg som ett skållat troll :(. När jag väl fått allt ordnat, ner med rutan, kameran igång osv så börjar han gå sin väg den rackarn…så det blev en smygbild där jag får känslan av att han tänker ”Nä, nu har jag fått nog. Nu går jag”.  Bara mötet….han och jag…inga störningsmoment…ger en stark känsla av eufori:)!!!!!!

~ av Jur kand på februari 5, 2010.

11 svar to “Av en slump…”

  1. Hej hopp!

    Bra gjort att ändå ha så pass mycket kyla att du inte drabbades av panik eller nåt. Jag tror man kan få till riktiga pangbilder bara genom att ha kameran med så ofta man kan. Här är ju en kompakt att föredra tycker jag. Jag tycker att stråt i förgrunden blev en fin detalj som på nåt sätt förhöjer bilden. Fint! 🙂

    • Hej du glade :)! Ja du, någon panik kan man inte ha när man ska till att ha med vilda djur att göra….då om något skulle det bli pannkaka av allt. Ibland är kompakten inte så dum att ha med sig…fast jag försöker i möjligaste mån att köra M på den. Fast jag ska nog börja ha som vana att släpa med systemarn i stället, trots att den är klumpigare…fast det är nog en vanesak. Jag är rätt nöjd med strået också i bilden…men jag undrar om den ska beskäras något i överkant för att få bort det mörka mellan de två ”äggen”. Bara en tanke…

      • Ja möjligen skulle man kunna skära en aning i överkant. Inte för mycket dock, då stråt förlorar i kraft, om du förstår hur jag menar. 🙂

  2. Det är alltid kul när man blir överaskad!
    Ett fint möte!

    /Niklas

    • Visst är det roligt när det sker något oväntat av det här slaget. Och jag ser fram emot fler sådana möten så småningom :)!
      Må gott!

  3. Åhh vilken fin bild du fick vid ditt möte med detta rådjur. Jag fick se rådjursspår i snön i skogen i fredags, men tyvärr inga rådjur. Skulle vara kul att få ta en bild på ett sådant.
    Grattis till en fin bild!
    /Maria

  4. Förstår precis hur du menar… möte med vilda djur är så speciellt!! Härlig sommarbild!!
    /Marie

  5. Påpassligt av dig! OCh vilket roligt möte! Det är ju en fördel med naturfoto – man blir så rik på naturupplevelser!

    • Tack Daniel! Jo visst är det en fördel med naturfoto…Det blir ju så mycket mer än bara en promenad i skogen. Man passerar inte naturen bara förbi utan man blir en del av den.

Kommentera

 
