Varför fotograferar jag?

En intressant fråga som Daniel Arvidsson klurat lite på och som kanske vi alla som fotograferar, med ambition och förhoppning att utveckla vårt fotograferande, borde tänka närmre på. Idag äger ju i stort sett alla en kamera av något slag, om inte en systemkamera så kanske en kompaktkamera eller att mobilen har kamerafunktion. Bilder flödar runt omkring oss mer idag än förr. Jag måste säga att i allt detta enorma bildflöde som omger oss så är det relativt få bilder som tilltalar mig och fångar min uppmärksamhet. Det mesta passerar bara förbi… Det är dock dessa få bilder som fått upp mitt intresse för just bildskapandet och mitt egna mål att utveckla mig som fotograf och hitta just min personliga stil. Visst är det så att mina egna nybörjarbilder är något som också fått mitt intresse att växa men det är ju till största delen andras bilder som påverkat mig så pass att jag vill lära mig mer. De är helt enkelt en inspirationskälla. Jag skall ta mig en funderare på frågan ”Varför fotograferar jag?” och så småningom komma med mitt svar i ett senare inlägg här på bloggen. Ni andra i fotobloggvärlden, och övriga fotograferande besökare såklart, borde också fundera över just detta.

Bilden är tagen, i september förra året, vid Lillfjärden Hudiksvall.

Må gott!

~ av Jur kand på mars 2, 2010.

10 svar to “Varför fotograferar jag?”

  1. Ja, det är nog en stor fråga vilket innebär att det finns många svar på den också. Jag fotograferar mestadels för min egen skull, det är ju liksom något som jag vill göra. Jag vill personligen vara nöjd med mina bilder, jag vill fotografera dom bilder jag ser. Jag fotograferar inte för någon annan än mig själv egentligen men jag vill visa andra mina bilder och får jag bra feedback både bra och dålig hjälper den mig att utvecklas för att bli en bättre fotograf. -Det är det jag ser och känner som jag gör bilder av. -Bra inlägg!
    Morgan

    • Håller med dig Morgan att det nog finns många svar på den frågan, vilket gör frågan väldigt intressant, tycker jag. Jag tror det kan vara nyttigt att ställa sig själv den frågan, framför allt kanske extra nyttigt för sådana som mig som är nybörjare att redan nu reflektera över varför…för att sedan återkomma till frågan med jämna mellanrum under sitt utvecklande för att se om och vad som har ändrats 🙂
      Hej hopp

  2. En grundläggande fråga att ställa sig om det nu är så att man vill utvecklas, och bli bätre som fotograf. Personligen tycker jag det är kul, kreativt och ett sätt att förmedla något som man själv upplever det. En sida av verkligheten som ingen annan har sett på just det sätt man själv sett det. Kan inte komma på något mer utvecklande just nu. Möjligen återkommer jag till ett mer nyanserat och djuplodande svar på min blogg, någon gång i framtiden. 🙂

    Jag tycker din bild visar på kreativitet och skaparglädje. Jag ser rörelse i bilden. Fåglarna är på väg nånstans. Frågan är vart?

    • Väntar med spänning på ditt svar :). Själv ska jag ta mig en riktig funderare och återkomma i nytt inlägg så småningom!
      Må gott!

  3. Det där med natur foto är inte min grej Erika, men jag är duktig å går på vernissage om det ändå 😉 Arne Mortensen heter han. haft haft nån varg dokumentär på mitt i naturen eller nått.

    var en massa vargbilder, sötast var ju helt klart vargbäääbisarna ^^
    dom va super söta. Aaaw. ❤

    Hade bra gumman ❤
    // Karin

    • Hej tjejen!
      Jo då, du är duktig du som går iväg på vernissage trots att det är naturfoto :)! Vem vet, du kanske får mersmak någon gång ;)!
      Visst är de söta de små…man vill ju bara pussa…tur de är på bild, vore de live så hade man väl gått därifrån med en under jackan ;).
      Kramiz

  4. Tack för tipset på inlägget. Ja, man kan ju inte gilla alla bilder man ser, inte heller hinna med att se dem. ”Varför jag fotograferar” är nog en bra frågeställning att ställa till sig själv. Tankvärt inlägg..

    /Niklas

    • Tyckte inlägget var tänkvärt och frågan värd fundera vidare på så därav länken. Daniel har många bra inlägg som ofta resulterar i till sig själv egna följdfrågor.
      Må gott!

  5. Tänkvärt inlägg!
    Jag upptäckte så sent som för ett par år sedan hur roligt det är att fotogtafera. Nu är jag nästan ute varje dag, och jag lär mig hela tiden. Någon proffsfotograf kommer jag aldrig att bli, men så länge det ger mig själv något så kommer jag att fortsätt på den inslagna vägen.
    Ha en riktigt fin söndag!
    /Maria

    • Då är jag färskare än dig :). Min fotografilusta dök upp förra året. Tror frågan om varför man fotograferar kan vara bra att ställa sig med jämna mellanrum…kanske svaret ändras med tiden, kanske inte…
      Ha en trevlig vecka!

Lämna en kommentar