Längs vägkanten…

…låg detta rådjur. Min första tanke när jag körde förbi och såg det som hastigast var att den var överkörd. När jag stannat bilen och gått ur för att kika närmare, med kameran i handen, så såg jag…inte kan väl denna vara överkörd? Ser ut som den blivit fälld av lo, eller? Förmodligen är den överkörd och sedan mumsad på av ett rovdjur och jag förmodar av lo. Mina kunskaper är bristfälliga om vilt och rovdjur men det var den tanken som slog mig.  Jag kikade mig omkring och under en gran i närheten låg det en massa hårtussar och det såg ut som om någon legat där då marken var tillplattad. Sedan fanns det ytterligare en plats där tussar låg, ca 3 meter från granen, och därifrån så hade rådjuret släpats till den plats det låg på nu. Alla inre organen var borta. Tyvärr så fanns inga mer identifierbara spår då skaren var hård… Någon som har en teori eller rent av kan säga utifrån bilden något om min tanke om lo håller? Tänk om det satt någon i närheten och spanade på mig :)…

~ av Jur kand på mars 13, 2010.

9 svar to “Längs vägkanten…”

  1. Stackars lilla rådjur. 😦 En stark bild som väcker känslor hos mig. Jag tror säkert att ett rovdjur kan ha varit i farten. Möjligen har det blivit påkört och sedan uppätet. Svårt att säga. *fundra*

    • Visst är det tragiskt öde för det lilla söta rådjuret…om det blivit slaget av en lo så berör det mig ej lika mycket som om det blivit trafikdödat. Kan bara spekulera i vad som hänt. Om det är trafikdödat så kommer det till nytta för de andra djuren, men visst är det sorgligt att det händer…om det nu var så. Är nog många rådjur som strukit med denna vinter. Hörde häromdagen av en hundinstruktör (och jägare) att förra helgen var det 5 rådjur på olika ställen i våra trakter som blivit dödade av hundar!!!!!!!!! Fy fan säger jag bara. De stackars rådjuren som är utsvultna har ju inte en chans att komma undan…inga krafter ta sig fram i snön. Usch, nu blev jag arg igen…åter till Melodifestivalen….vilken också gör mig upprörd, suck.
      Må gott!

  2. Dramatiska bilder men väl dokumenterat. Jag har ingen aning om vad som hänt. När jag läser ditt svar till Åke om hundarna som jagat rådjuren -det är hemskt att läsa, hundägarna skulle få gå samma öde till mötes. -Bra starka bilder iaf!
    Morgan

    • Visst blir man förbannad! Har man inte koll på sin hund med en riktig lydnad så ha hunden kopplad! Synd att de skyldiga hundägarna aldrig får stå till svars…hunden gör ju bara det den har instinkter till.

  3. Kan mycket väl vara. Starka bilder, lite för svårsmälta för mig. Men naturen är ju inte alltid så romantisk som vi gärna vill ha den till.

    /Niklas

    • Allt är inte sockersött…visst är bilderna starka och väcker en del obehag, men jag tycker att det kan vara bra att bli påmind ibland om hur det verkliga livet är.

  4. Vet inte vad som ätit av den, ser lite speciellt ut att pälsen/huden gnagts av på sidan sådär som man ser bra på övre bilden.
    Det är nog väldigt många rådjur som inte klarar denna vinter. Kan dom komma till nytta för andra djur som har det svårt så är det ju bra.
    Starka bilder.

    • Såg på en av mina andra bilder att det ser ut som två bitmärken på halsen…så det kanske är lo som tagit det ändå…

      Jo det har varit en tuff vinter för djuren. Läste någonstans att de tror att halva rådjursstammen har svält ihjäl i vinter…om det är sant så är det fruktansvärt tragiskt.

  5. ”Allt är inte sockersött…visst är bilderna starka och väcker en del obehag, men jag tycker att det kan vara bra att bli påmind ibland om hur det verkliga livet är.”

    Absolut > jag publicerade ju denna ex: http://www.fokusark.se/lnvfoto/?p=1036

    /Niklas

Kommentera

 
