Bobyggardags…

En bild från förra våren där korre är i full färd att samla bomaterial. Här har jag hängt ut hundhår som är väldigt poppis att använda i bobygget av både korrar och fåglar 🙂

~ av Jur kand på mars 15, 2010.

10 svar to “Bobyggardags…”

  1. Härlig bild. Även härligt o se återanvändning av hundhår 🙂

    /Mats

    • Tack Mats! Återanvändning är bra :), dessutom river de ur mindre gullfiber ur huset när man erbjuder annat bomaterial 🙂

  2. Det kan jag tänka mig att hundhår är populärt både hos ekorren och småfåglarna. Såg en ekorre i skogen förra året med munnen full med bomaterial, tyvärr var vi alldeles för långt ifrån varandra för att jag skulle ha fått en bild. Men det var kul att se hur den ilade upp i en hög tall, för att en stund senare komma ner, rusa iväg och sedan komma tillbaka med mer bomaterial.
    Härlig bild!
    Ha de gott!
    Kram

    • Ja de är flitiga de små rackarna. Dessutom sägs det ju att de har 3-4 olika bon…1 huvudbo och några i reserv. Så de har nog att göra i dessa tider :).
      Må gott!

  3. Åh vilken underbar bild. Vilket smart sätt att hänga ut hundhår sådär. Jag gissar att både ekorrar och fåglar hittar dit 😀

    • Hej Sonja! Trevligt att du är så pass pigg att du kikar in här :)!

      Jodå, både korrarna och birdarna använder sig av hundhåren! Det var första året förra våren som jag hängde ut hundhår och det var ett lyckat test som jag skall göra om. Får se om jag kan få några nya bilder med min sytemkamera denna gång :)! Denna bild är tagen med en kompaktkamera.

      Ha en trevlig helg!

  4. Vilken söt liten kompis du har! 🙂

    /Niklas

    • Har några stycken trevliga och söta kompisar :). De ger en mycket glädje och många skratt, precis vad kompisar skall göra ;).

  5. Så charmig! Och så bra med hundhår som bomaterial. 🙂 Jag minns när vi hade perserkatter när jag växte upp, vi kammade dom på balkongen och lät kattpälsen komma till nytta för bomaterial också. Fåglarna kom och tog en del.

    En bild man blir glad av!

    //M

    • Jag var först lite tveksam till om de skulle ta håren men det funkade ju :)! Kanske de slutar riva ut gullfibern i huset nu….

Kommentera

 
