Inspirationskick…

1/4, kamerarörelse

…kan man säga att denna helg har medfört. Begav mig ner till Vårgårda Naturfotofestival 2010 och för mig har den överträffat alla förväntningar. Stiftade många nya bekantskaper och det var mycket trevligt få träffa mina kära bloggvänner. 

På fredagsmorgonen besökte jag Vårgårda Fotoklubb och jag vill tacka dem för ett mycket trevligt bemötande med rundvisning i klubblokalen och berättande om klubbens och festivalens historik! Fredagen bjöd sedan på ett späckat program med föreläsningar av hög kvalitet. Anders Geidemark, Stina Deurell, Lars Bygdemark, Göran Ekström, Baard Næss och Jan Grahn bjöd alla på intressanta föreläsningar med många bilder som var en fröjd för ögat. Jag måste tillstå att fredagens höjdpunk var Jan Grahns svartvita bildspel och jag tror att många av oss som såg detta glömde bort att andas ett tag, betagna av det magiska i dessa bilder. Fredagskvällen bjöd på en bekantskapsträff på Vårgårda Värdshus där vi åt god mat och nya bekantskaper slöts. Efter en natt i Herrljunga så stundade en ny dag med ett intensivt program. Tyvärr missade jag morgonens föreläsningar då jag ville hinna med att besöka Sporthallen där det var utställning. Hans Strand, Terje Hellesø, Jan Grahn, Lenny Johansson, Göran Ekström, Per Lissel och Roland Johansson var några som ställde ut sina bilder. Lördagens föreläsningar, för min del, inleddes av Terje Hellesø. Det blev mer än fullsatt! Terje är en riktig publikmagnet och jag förstår nu varför. Förutom att han är en föreläsare med stor humor så  bryter Terje många gånger mot traditionell naturfotografi och visar upp nya infallsvinklar på hur naturfotografi kan skapas. Dagen bjöd sedan på föreläsningar av Andy Horner, Hans Strand, Maria Påhlsson samt avslutningsvis paret Orsolya och Erlend Haarberg. Förutom Terje Hellesø så var dagens höjdpunkt Hans Strands underbara bilder från Island. En resa i ett landskap som är så annorlunda, färgsprakande och otroligt fascinerande. Lördagskvällen bjöd på middag på Värdshuset med god mat och mycket trevligt sällskap. Därefter förflyttade vi oss ner till fotoklubbens lokaler. Helgen har varit mycket givande och intensiv. Jag törs nog inte räkna ut hur många bilder jag sett denna helg. Kan bara konstatera att jag är fullmatad med intryck! Nu kan jag bara hoppas att det blir en Vårgårda Naturfotofestival 2011…då kommer jag 🙂 Fast vi kanske ses innan, på mässan nu i november?

~ av Jur kand på november 8, 2010.

20 svar to “Inspirationskick…”

  1. Väldigt fin bild.
    /Karin

  2. Helt klart en minnesvärd helg, håller helt med om Grahns svartvita bilder.
    Riktigt spännande bild du visar och väldigt snyggt 🙂

    /PJ

  3. Det var trevligt att träffa dig också, och precis som du är jag fylld av inspiration! 🙂

    /Niklas

  4. En vacker men lite vemodig höstbild, stilla..
    Kan bara hålla med dig när det gäller festivalen och alla intryck och det var som sagt väldigt trevligt att träffa dig också. Vi ses säkert på mässan då jag lovat hjälpa till i Biofotos monter.
    /P

    • Tack Per! Det var en regnig dag jag tog denna så det här dunkla ljuset gjorde en lite annorlunda höstbild. Klart vi ses på mässan då 🙂
      /Erika

  5. Underbar bild!

    Jag kommer nästa år också! Och tänka sig att jag är gift med en sån publikmagnet :))

    Kram!

    • Tack Malin 🙂 Ja nog drar han folk allt gubben din, och det med rätta 🙂 Fast nu undrar jag ju lite när vi får se fotografen Malin Hellesø ge en föreläsning och visning av sina naturbilder 🙂 Väntar med spänning…
      Kram

  6. Jag förstår att du är nyfiken på min installation med isbjörnen men du får hålla dig till tåls. Jag undrar hur det går med de 14 ekorrarna INNE i huset? Kan man inte göra en installation med dessa?? Mössor och andra kädesplagg finns säkert på tradera. Lycka till!!

    • Hm tror inte jag ska ge mig på att ha de 14 ekorrarna INNE i huset…det räcker med att de ibland är 3-4 st inne samtidigt 😦 Och ja, korre med mössan var sööööt 🙂 fast jag tror inte ”mina” korrar skulle bli så förtjusta i den utstyrseln…möjligen skulle de använda kläderna till bomaterial. ser fram emot en fortsättning på projekt isbjörn 😉 och diverse annat.
      Må gott!

  7. Låter onekligen som en trevlig tillställning. Får nog fundera på detta till nästa år. Härlig bild här ovan oxå! 🙂

    • Tack Åke! Ja, du missade en mycket trevlig tillställning och en hel del intressanta människor 🙂 Så jag hoppas få träffa dig nästa år om inte förr :).

  8. Hej!
    Första besöket på din sida, mycket fina och intressanta bilder. Kul med alla tama/halvtamna djur.
    /Urban R

  9. Hej Erika , tack för din kommentar hos mig.
    Alltid kul att träffa nya människor med liknande intresse.
    Jag miss dig tydligt från Vårgårda. Du hade så fin kamera väska över axeln .
    Tänk att det är redan en vecka sedan vi var där .
    Dina rävbilder sticker verkligen ut 😉
    Tänk att få komma så nära ett (vilt) djur ! Vilken lycka. Det märks att du njuter av det du ser genom din lins. Om jag minns rätt så hade du inte hittat dina byxor efter rävens
    lilla bus..? men dom ligger nog i ett rävbo och väntar på att få värma några små ungar
    till våren , vem vet du kanske stöter på dom någon dag.
    Jag bockar lite extra djupt att dina tankar gick direkt till Sally Mann när du såg min sida. Människors utseende intresserar mig lite extra mycket. Framför allt ögon som återspeglar allt som rör sig inom en människa eller ett djur. Bara genom att vi tänker en tanke så applicerar vi den tanken eller känslan i vårt ansikte. Ögonen är själens spegel heter det ju. Nu ska jag inte tjöta mer…;)
    Hoppas du får en fin fotohelg// Samuel

    • Tack för din kommentar Samuel, och du får tjöta hur mycket du vill 🙂 Det är bara trevligt! Ja du, de där byxorna är borta för gott…får hoppas det blir som du säger att några småttingar får värma sig med dem. Kanske några nya rävar dyker upp här så småningom.
      Ha det gott!
      /Erika

  10. I love your style, you have a very attractive language.

Kommentera

 
