Bild nr 9 (Projekt 365 + 1)

(Bild nr 9, 18 juli 2011,  Åland, Geta)

Idag den 4 september känns det precis som när jag tog denna bild. Allt är som i en töcken och det blåser kraftigt i naturfotovärlden. Gårdagens erkännande från Terje Hellesø att han manipulerat bilder kom som en chock för många av oss i fotovärlden. Jag själv känner stor besvikelse att en man som är en sådan duktig fotograf, som han faktiskt är, har ljugit för alla med att fabricerat bilder och historier.

Terje har betytt mycket för mig. Jag har inte fotograferat länge, men när det väl tog fart med intresset så var det just efter att ha blivit inspirerad av Terjes bilder och hans drivkraft. Nu hoppas jag att Terje kan få en chans att få förklara sig och nu har han en lång resa framför sig för att kunna bygga upp ett eventuellt förtroende igen, om det någonsin går. Jag ser inga hinder att i framtiden gå kurs för honom igen då jag fortfarande anser att han är en väldigt bra pedagog.

Jag hade mina funderingar igår på om jag skulle avbryta mitt projekt 365 + 1 men har idag bestämt mig för att fortsätta. Varför ska jag sluta mitt egna skapande bara för att en av mina inspirationskällor har trampat i klaveret?! Visst har detta påverkat lusten att fotografera men den kommer snart åter. Jag är fortfarande nybörjare och vill utveckla mitt fotograferande och bildseende så projektet kommer att fortskrida…

~ av Jur kand på september 4, 2011.

11 svar to “Bild nr 9 (Projekt 365 + 1)”

  1. Bra att du tog ditt förnuft till fånga! 🙂

  2. Helt rätt beslut att fortsätta…

  3. Bra att du fortsatte med projektet 🙂 Jag fortsätter med mitt projekt också!

  4. Det var ju bra att du bestämnde dig för det. Man fotar ju för sin egen skull. Tar sina egna bilder och försöker hitta sin egen stil och vägar.

  5. Nej, det är inte värt att avbryta för att han gjort det han gjort, det får stå för honom och behöver inte påverka alla oss andra! Bra att du fortsätter, vi följer dig 🙂

  6. Bra skrivet och bra tänkt!
    Tankarna snurrar lika mycket i dag som i går, varför?

  7. Klart du ska fortsätta! 🙂
    Den ser inbjudande ut den där hängmattan tycker jag.

  8. Ja, det är väldigt svårt att förstå det som har hänt och många frågor som fortfarande är obesvarade. Men jag säger som Åke, klart du ska fortsätta! Det är ditt projekt och dina fantastiska bilder. Ingen ska kunna förstöra det. Ska följa dig och ditt projekt med spänning 🙂 / Kram

  9. Klart du ska fortsätta med ditt projekt, jag följer det ju med spänning, det är roligt och intressant att se din utveckling. -Fortsätt!
    Morgan

  10. Projektet rullar på bra ser jag! Helt rätt att att kör på varför ska du/vi lägga ner ..nej vi ska köra på ännu mer och vara ännu stoltare över våra ärliga bilder.

    Ha det gott
    Henrik

  11. Ser nästan ut som en sån där gråhinna som jh engström har i sina bilder ibland… 🙂

Kommentera

 
