Mitt första försök…

                    

 

 

 

 

 

 

…är nu avklarat efter mycket om och men. Resultatet blev  S  K  I  T men alla barn i början 🙂 Har en hel del lära mig om ljussättning m m. Och så måste man ha ”rätt” utrustning för att lyckas, och det har inte jag på långa vägar, men det kanske kommer så småningom. Likaså måste det finnas en väldigt stor portion tålamod…vilket tröt lite idag då ingenting gick som jag ville, men när man väl lärt sig lite (läs ”mycket”) mer så kommer nog allt falla på plats om en tidsrymd på ca 10 år kanske, om jag har tur 🙂 Har lagt ut en bild på den första bilden jag tog, av en serie på 33 bilder, och slutresultatet, som jag inte orkat göra något åt vad gäller färger m m eftersom det ändå är en S K I T -bild…men jag ville ändå visa vad som går att åstadkomma i en för mig okänd värld. Jag kommer återkomma med sådana här makrobilder när jag övat lite mer… Är det förresten någon som vet vart man kan införskaffa en släde och mikrometer så hör av er! Alla tips är välkomna 🙂

~ av Jur kand på december 14, 2011.

3 svar to “Mitt första försök…”

  1. Jamen vad fasen det blev väl inte så tokigt!
    För min del så tycker jag det blev skitbra!!
    Jag skulle vara mer än nöjd om jag lyckades åstadkomma något liknande!
    Jag är ju insnöad på fåglar så jag har aldrig liksom kommit till skott med att fippla med stackning o macro men ngn gång så!
    Blir det macro vilket det blir ibland på sommaren så blir det oftast det vanliga stuket att fota rakt av så att säga.

    Steffe

  2. Ja ljussättning é minsann inte det lättaste…har funderat på att köpa mig ett ljustält med tillhörande lampor och leka/träna med under vinterns mörker…i de flesta fall är ljussättning A & O i foto.

    Fortsatt trevlig helg…..

  3. Ja det är inte lätt att vara så nära med tanke på ljus, skärpedjup mm
    Men ett mycket gott första försök ändå 🙂
    http://www.photax.se/ säljer macroslädar eller vad de nu heter. Du hittar den via menyn : kamera&fotograferingstillbehör- närbild, close up, macro..
    Hoppas du hittar den du söker.
    /Christer K

Kommentera

 
