Naken…

… och påpassad. Det är så jag känner mig. Alla anklagande blickar och kommentarer av förståsigpåare som tror sig veta sanningen och botemedlet, hur jag skall agera och hur det är. Något jag undrar, som är den som får förmaningar och råd av dessa experter, är HUR de vet hur det är/var och hur jag ska förfara och vara när de aldrig varit i samma eller ens i en liknande situation? Hur kommer det sig att de har svaren? Finns det verkligen ett facit på hur sorgen skall hanteras och upplevas? Är det inte högst individuellt hur man tänker, känner och upplever en traumatisk händelse? Var det någon som var där när min man och jag hade våra samtal, under vår drygt 8 månaders vetskap om cancern, om kärleken till varandra,  livet, döden, de turbulenta känslorna när dödsångesten hos min man var stark o s v? Var det någon av de som kommer med pekpinnar som var där med oss den sista tiden när min 43-åriga man såg ut som minst 80 år gammal, tärd och utplånad av cancern? Är det någon annan än jag som ska säga åt mig hur jag ska leva med min sorg, för det är just så det är. Jag lever MED sorgen och smärtan varje dag, varje timme, varje natt, i vaket eller sovande tillstånd, med en saknad och smärta, ilska över det orättvisa, men även med tacksamhet över den tid vi hade och glädje över att ha funnit kärleken igen. Jag väljer att fortsätta leva trots att jag varje dag tampas med mina känslor över historien, men jag slåss även med tankar om framtiden och rädslan att det skall hända igen. Att jag väljer livet, som min man ville, sticker i ögonen på en del, och många av dem är just de jag nämnt ovan… konnässörerna.

~ av Jur kand på januari 14, 2012.

14 svar to “Naken…”

  1. Jag tror inte att någon helt kan sätta sig in i en annans liv och känslor, tyvärr finns det de som tror det.
    Ta hand om dig, Kram.
    /Per

  2. Så tråkigt att du ska få extra börda i den sorg pga vad andra människor säger och tycker. Det du har uppletvt är som en skräckfilm för mig, så svårt att förstå hur man fixar att gå igenom något sådant. Jag tycker att du verkar lyckas fantastiskt bra och är glad för din skull att du har träffat en ny kärlek. Hoppas att ordspråket stämmer – att tiden läker alla sår. Stor kram.

    • Jag glömde säga att bilden är underbar, vilka mjuka härliga färger och det är en bild man kan titta på länge. Kram!

  3. Hjärtat kommer alltid ha ett hål, fast jag tror inte det kommer att vara tomt. Hålet i hjärtat kommer att fyllas med minnen, fina minnen och vackra ord som ni sa till varandra. Det blir som en liten skatt du bär med dig, när du sedan fyllt hålet så det liksom rinner över i lagom dos det är då jag tror man är redo för det nya. Erika, jag vet hur du har mått många gånger och jag vet att du sörjt. -Vi har haft många roliga och allvarliga samtal….
    Var rädd om dig, jag vet att du är en tuff tjej som vet bäst själv vad som är rätt. -Vad andra tycker och tänker om saker som dom inte vet något om är bara att ta med en nypa salt….
    Kram
    Morgan

  4. Det måste få ta den tid det tar och du måste få göra det på det sättet som känns bäst i i ditt hjärta. Det bästa din omgivning kan göra är att finnas där när du ber om hjälp. Man kan inte skynda på sådant. Stor kram.

  5. Lev ditt liv och strunta vad andra säger. Ingen kan säga att dom vet hur Du mår det är det ingen som gör Utan bara Du. Jag är glad att Du funnit en ny kärlek hoppas den består. Ta den tid Du behöver för ingen annan gör det åt Dig. Lev väl och fortsätt ta Bilder för dom är innehållsrika…

  6. Vännen min! Undrar vad det är för människor som inte kan låta bli att dömma dig för hur du sörjer och när du sörjer. Sorgen är en högst privat och individuell känsla som ingen annan kan säga hur du ska bete dig med. Jag kommer alltid att stötta dig i din sorg men givetvis även i din nyvunna kärlek, och för mig är din sorg och kärlek DIN och den kommer jag aldrig att dömma dig för.
    Stå på dig mot dessa märkliga människor och låt dem veta att du lever ditt liv som DU vill och inte som de tycker att du ska göra.

    Bamsestyrkekram till dig!

  7. Kram!
    Bilden talar för sig!

  8. Å jag blir så arg på att det finns sådana människor. Finns ingen utom du själv som vet hur det kändes, känns och ingen som kan förstå precis hur din situation var och är. Är precis som du skriver högst individuellt hur man kan ta sig igenom det du varit med om. Ibland undrar man om en del människor tror att de hjälper till när de ska förklara hur man ska agera eller vara istället för att bara finnas till och lyssna utan värderingar när man behöver prata av sig.
    Hoppas du kan skaka av dig orden från alla förståsigpåare och fortsätt din väg med huvudet högt 🙂 Fantastiskt bild, jag ser så mycket i den./Kram

  9. Stark bild som uttrycker det du säger i texten. Ta väl vara på dig och fortsätta att göra dina egna kloka val! Det är bara du som kan göra dem – ingen annan.

  10. Fortsätt var dig själv bara.

    Sköt om dig!

    //Malin

  11. Nydelig bilde som formidler dine tanker.

    Et uttrykk som jeg liker godt er: Veien blir til mens du går!
    Det er nok bare du selv som skal finne veien videre.
    Stå på.
    Klem fra meg. Hilda
    (Tusen takk for din fine kommentar)

  12. Det är lätt att säga att man inte ska bry sig om vad andra säger men ack så svårt att göra.
    Gillar din bild!
    /Birgitta

  13. Take care …. otroligt fantasieggande bild …. Ha de Thorsten

Kommentera

 
