10 naturfotografer nr 2

Nu efter drygt 2 år efter min första lista så kommer en uppdatering med 10 naturfotografer som inspirerar mig. En del av dessa har påverkat mitt tänk, seende och sätt att fotografera. Den föregående listan är fortfarande aktuell men jag har nu gjort en ny lista med nya namn som jag upptäckt under dessa två år.

På Vårgårda Naturfotofestival 2010 såg jag för första gången bilder av Jan Grahn och jag blev alldeles gripen av hans svartvita bildspel som han visade upp under sin föreläsning. Jan Grahn kallas av många nestorn inom naturfotografin. Med sina dryga 80 år är han fortfarande en aktiv fotograf, utställare och föreläsare. Hans bilder är av de slaget att de tar andan ur en och han är en föreläsare av hög rang. Jag blev så betagen av hans föreläsning att när jag hörde att han skulle ha en utställning, i Trollhättan, så tog jag en dagstur för att se den. Skall tilläggas att jag bor i Stockholm och åkte den dagen via Mullsjö för att se ytterligare en utställning av en annan fotograf, Pål Hermansen. En lång resa och dag blev det men en av de bästa upplevelser jag haft i mitt liv! Jan är en av grundarna till föreningen Naturfotograferna.

Makrobilder är något jag är svag för och Anna Ulmestrands fantastiska bilder såg jag på hennes föreläsning på Vårgårda Naturfotofestival 2011. Bilder som triggar igång fantasin. Jag köpte hennes böcker ”Leklust” och ”AU Photo” och det är att träda in i en ny värld när man betraktar hennes färgsprakande närbilder av naturens under. 

Jim Brandenburgs böcker ”Chased By The Light” och ”Looking For The Summer” rekommenderar jag. Jag älskar många av hans bilder då de har ett helt fantastiskt ljus. Några av hans vargbilder är mina favoriter. Jag är även väldigt svag för hans abstrakta bilder.

Pål Hermansens bilder bryter många gånger mot traditionell naturfotografi. Hans bilder är av det lite mörkare slaget i färgskalan och det tilltalar mig. Hans bok ”Dyrenes magi” är en annorlunda bok som är ger en blandning av bilder, fakta och lite poesi. En bild som etsat sig fast är den få den i isen frusna fågeln…en vemodig bild som samtidigt är oerhört vacker.

Såg en föreläsning med Serkan Gûnes på Forsa Folkhögskola och jag fastnade för många av hans bilder. Han har fotograferat en hel del i Stockholmstrakten och några bilder av dem han visade var tagna i Tyresta. Jag undrade hur jag kunnat missa så mycket vackert i Tyresta. Naturvårdsverket utsåg honom till Årets naturfotograf 2009. I hans bok ” Stockholm; skärgården, sjön och skogen”  visar han att naturens skönhet finns oftast närmre än vi tror.

Heikki Willamo…ja vad kan jag säga om denna man… Första gången jag kom i kontakt med hans bilder var genom boken ”The House in the Woods”. På Vårgårda Naturfotofestival 2011 föreläste Heikki och han gjorde ett stort intryck på mig både som människa och fotograf. Vilka magnifika bilder! Till våren 2012 skall han ge ut en ny bok, om jag minns rätt, och den ser jag verkligen fram emot.

Jan Magnus Reneflot hade jag inte hört talas om innan Vårgårda naturfotofestival 2011. En mycket bra fotograf och en alldeles fantastisk föreläsare med en förmåga att bjuda på sig själv. I sin visning av bilder hade han lagt in många humoristiska inslag. Hans abstrakta bilder är mycket tilltalande i mina ögon.

Återigen en fotograf som jag fått upp ögonen för på Vårgårda Naturfotofestival 2010…Orsolya Haarberg.  Hon och hennes man, Herlend, har fotograferat för boken ”Wild Wonders of Europé”.  Orsolyas abstrakta bilder är helt otroliga.

Jag säger bara: Mats Andersson! Jag kommer så väl ihåg en av mina första kommentarer i hans blogg och ny i bloggvärlden som jag var då så lämnade jag helst inga avtryck i form av kommentarer.  Men jag tog mod till mig och skrev…Bla bla bla svammel…fin bild…bla bla…Och jag hade verkligen missat att SE! Det var så uppenbart när jag väl sett vad han ville visa med bilden men det behövdes en väckarklocka i form av en annan kommentar där den personen gjorde klart vad denne sett i bilden. Vad dum jag kände mig!!!!  Inte hade jag tänkt på att bilder kan innehålla så mycket mer än det som rent faktiskt finns. Det gällde bara att öppna ögonen och släppa loss fantasin…

Mats bok ”Årstiderna” har jag njutit av många timmar och låtit fantasin vandra iväg. Jag är ett stort fan av Mats bilder. Gillar att han bryter sig ur de gängse reglerna och prövar nya tag. Det är inte ofta det finns ett romantiskt skimmer över hans bilder utan de håller sig till den mörkade delen av världen, den okända, lite dystra kanske, men även den sidan kan vara trollbindande och fascinerande. Många av hans bilder av djur ger i mina ögon uttryck för ensamhet och utsatthet, vår naturs sårbarhet, men han lyckas även få fram individens storhet och personlighet. Mats har även gett ut  andra böcker:  ”24 bilder säger samma som 1977 ord”, ”John Bauers skogar” samt ”Djur, 66 bilder”. Har ni inte kikat i dessa böcker än så gör det!

Till sist vill jag nämna Sander Broström. En ung fantastiskt fotograf som jag vill lyfta fram. Han är i grund och botten fågelfotograf men vidgar sina vyer och jag tror han i framtiden kommer att visa upp bilder som är unika inom naturfotografin. Träffade denne unge man på en kurs i somras i Mullsjö och han grep tag i mig direkt med sina bilder. Han blev precis invald i Photonatura och jag kan bara önska honom all lycka i framtiden och jag ser verkligen fram emot att få se mer av hans bilder!

Det finns så många bra fotografer inom naturfotografin, både amatörer och proffs, men jag måste säga att det är få fotografer som visar upp bilder som lägger sig kvar på näthinnan. I mina ögon är det först då som en fotograf är riktigt bra, då jag kan komma ihåg bilden och den aldrig raderas. Visst är många bilder en ren njutning, men de flesta bara passerar och jag kan inte plocka fram dem igen ur minnet. Ska försöka uppdatera listan igen om ett år och då skall jag förhoppningsvis hittat nya inspirationskällor.

~ av Jur kand på februari 1, 2012.

4 svar to “10 naturfotografer nr 2”

  1. Vad kul att läsa Erica … Erika menar jag. 🙂
    Jag orkar inte göra en egen lista, men hade hoppats att du skulle ta med Sander så att jag inte behövde göra en egen lista. 🙂

    Känner inte igen riktigt alla du nämner, så när jag sitter hemma i lugn och ro ska jag kika in där.

    Kram!

  2. Herregud! Vad hedrande att få vara med i en sådan här lista!!! TACK! Och du har även med två av mina favoriter: Heikki och Jim 🙂
    – Du verkar ju ha bra smak 😉 Fniss!
    Ha en fortsatt bra vecka!

    /Mats

  3. Wow, tack så jättejättemycket!!! 😀 Ha det super! Kram! 🙂
    // Sander

  4. Intressant presentation! -Bra!
    Trevlig helg!
    Morgan

Kommentera

 
