Nya äventyr

Livet…det kan verkligen förändras fort och på en sekund kan det vara borta för oss. Att förlora sina närmsta, min man och nu min far, inom så kort tid som två år det har satt stora spår och ärr samt orsakat mycket smärta och saknad men jag har också genom detta lärt mig mycket om livet. Att ta för mig, att njuta, att våga, att älska men framför allt att inte ta något för givet. Allt kan tas ifrån oss, och i värsta fall så är det livet självt som försvinner för oss. Det materiella har minskat i betydelse och det är upplevelser  som betyder något. Det behöver inte vara stort. Det kan vara en sådan sak som när jag i helgen var på Kosteröarna och åt räkor så var getingarna som tokiga i räkskalen. De satt och mumsade för fullt och vi var helt i samklang med varandra. Jag har aldrig tyckt om getingar förr, men nu kan jag ha dem omkring mig. De är inget hot så länge som jag inte är något hot mot dem… Det tog mig 41 år att upptäcka! Att njuta av byggnationer och fascineras av landskap är också något jag gör mer idag. Jag SER på ett annat sätt även om jag inte på långa vägar kan förmedla det än med min kamera…(kan också bero på att kameran sista månaderna legat på hyllan och samlat damm 😦 …) Igår passerade jag Öresundsbron på väg ner mot Tyskland och hade endast mobilkameran framme (de stora kamerorna är alltså med nu på resan men var nedpackade under färden…suck). Det blåste rejält och solen försvann bakom regnmolnen. Det såg härligt ut…mäktigt! Allt är så stort och vi så små och vi kan inte rå över så mycket omkring oss, vi är utlämnade till ödet. Mitt i blåsten när jag åker på bron kommer en mås upp vid sidan om bron och jag fascineras över hur de kan rida på vinden och kontrollera sina rörelser. Det lilla i det stora… Mina vänner, återigen säger jag det jag sagt så många gånger tidigare här på bloggen…LEV! Våga NJUTA och ÄLSKA…det är ni värda! Det är ert liv och det är endast ni som kan styra över hur ni ska leva det.

~ av Jur kand på september 6, 2012.

16 svar to “Nya äventyr”

  1. Tänkvärda rader. Du har sannolikt varit med om mycket tråkigheter. Kul att höra att du trots allt kan fortsätta leva – och det på ett bra sätt. Fortsätt leva – det tänker jag göra! Det gäller att ta vara på livet och uppskatta små saker precis som du skriver. Gillar den mörka och lite hotfulla bilden.

  2. Fina och tänkvärda rader..

    • Tack Per!
      Ja, ibland behöver vi påminnas…vi tar allt för ofta mycket för givet och livet rullar på utan att vi uppskattar det…

  3. Nydelig stemning i bildet. Der det mørke og lyse er i spenning med hverandre. De lyse flatene er de største og det gjennspeiler teksten din.
    Ønsker deg lykke til videre med fotograferingen.
    Grip dagen sier de og det er sant!
    Hilsen Hilda

    • Stort tack Hilda! Känner inspiration nu för fotandet…och det har jag inte gjort på mycket länge. Finns så otroligt mycket vackert där ute att fånga med kameran, och med ögat och sinnena.
      Fantastiska bilder du visar upp i sista nr av naturfotografen!

  4. Ja, som någon sagt förut, ur sorgen stiger en visare människa fram…. Du skildrar utmärkt detta. Man behöver ”se” mörkret för att kunna känna igen ljuset.
    Gillar stämningen och perspektiven i bilden! Vilken imponerande rörande himmel!
    Ha det gott!
    Margi

  5. Du skriver om sånt som man aldrig kan bli påmind om för mycket och din bild passar perfekt till det. -Man får kämpa sig fram ibland blir det så gott det går men framåt ska det va! -Du är bäst!
    Morgan

    • Tackar tackar Morgan! Visst ska det vara framåt och det går ju förr eller senare…det måste gå helt enkelt! Kan inte kasta bort tiden för att sorgen och eländet tynger. Sköt om dig!

  6. Liker bildet og teksten. Du skriver om det viktige i livet; å leve det! Våge å leve…det er vel det viktigste vi kan gjøre.
    Eli

    • Tack!
      Sant Eli…det är det viktigaste…att våga leva! Och jag tror tyvärr det är alltför få som gör det… 😦
      Må gott!

  7. Du har sannerligen prövats hårt. På bilden ser man att din färdriktning är tveksam, hinder tornar upp sig. Men oxå ljus bortom och det är det som håller människan uppe. Vi vill se mer av detta! / Deerhunter

    • Stort tack Deerhunter 🙂
      Visst har jag prövats, och ibland känner jag mig ensamast i hela världen om att ha drabbats, men så är det ju inte. Jag möter dock många som inte har förmågan att ta sig ur det djupa och jag vill inte bli sådan. Jag måste ta vara på livet, för det är det enda jag har. Mina kära fick avsluta det alltför tidigt och jag har sagt det förr och säger det igen, att sättet jag hedrar dem på är att fortsätta leva, för det är det de ville! Det kommer mer ljus 🙂
      Sköt om dig!

  8. Fantastiskt inlägg! Med tanke vad du varit med om senaste tiden och se på saker så positivt det är nog inte alla som gör! Riktigt bra bild.
    Snart är det Vårgårda, ska du dit i år med?

    Ha det så gott!
    Henrik

    • Tackar Henrik 🙂 Måste se positivt 🙂
      Visst blir det Vårgårda i år! Ser fram emot denna inspirationskick. Behöver det… Kanske två glas vin också istället för ett 🙂 Hoppas du kommer dit också!
      Må gott!

Kommentera

 
