Mitt ansvar…

Irritation, frustration och en tanke att ”nu ger jag upp det här med naturfoto” kommer över mig många gånger när jag är ute och fotograferar, men än mer när jag kommer hem och tittar på bilderna i lugn och ro. Det är de mänskliga spåren som ibland driver mig till vansinne…för de finns verkligen överallt! T o m när jag varit i urskog så finns de där, mer än man anar. Det som också är retfullt att ibland missar jag se dessa spår på plats utan lägger märke till dem först när jag kommer hem och studerar bilden. Något som även är irriterande är naturen själv. Som i bilden ovan. Jättefin is, enda stället den var så fin på där jag befann mig, och vad ligger då där? Det där förbaskade lilla barret! Förstör hela bilden…eller? Ju mer jag tittar på bilden och funderar så är det ju faktiskt så det såg ut! Nylagd is med ett litet barr som av naturens kraft har hamnat där….kanske bara singlat rätt ner från trädet ovan eller med hjälp av vinden förflyttats just dit just då. När vinden åter tar i  så kanske barret flyttar sig. En del säger säkert nu att ”jamen det är ju bara att ta till lite redigering och ta bort barret om det stör”. Javisst går det, men jag tycker inte det är rätt. Då är det ju inte längre naturfoto i mina ögon för det var ju inte så det såg ut på plats när jag fotade! Och det är väl det som just är utmaningen också med just naturfoto, att fånga stunden på bild, på plats. Jag kan inte skylla på andra krafter att jag inte får en bild jag vill ha, vare sig mänskliga spår eller naturen själv. Allt ligger ju på mig! Mer tålamod att leta platser, lära mig tekniken, använda stativ mer, gå upp tidigare på morgnarna för att få ett behagligare ljus, osv. För att utvecklas som fotograf så måste jag lära mig av misstagen och se möjligheterna och inte motgångarna. Något som också driver mig till vansinne är min okunskap om tekniken och bildseendet men det får bli ett annat inlägg 🙂 Jag är nybörjare och jag gör många många misstag men det är det jag lär mig av får jag hoppas. Kanske det ibland tar lite tid att se sina egna misstag när ingen annan påpekar dem men förhoppningsvis ser jag misstagen efter ett tag om inte på en gång. 🙂 Vad gäller bilden ovan så stör mig skuggan också, och den var inte lika utmärkande på plats… Nu är det bara att ge sig ut och leta ny plats, ny is och ha lite mer tålamod och ett stativ 🙂 Kanske det då blir en bild jag är lite nöjdare med… 🙂

~ av Jur kand på oktober 31, 2012.

14 svar to “Mitt ansvar…”

  1. Oj, Erika. Vilka höga krav du har… jag tycker att barret är fint, det har ju samma form som isen. Jag tycker tom att det lyfter bilden. 🙂

  2. Jag känner igen mig lite grann i dina tankegångar och är förmodligen inte ensam. De flesta medvetna fotografer brottas med frågor som utveckling av bildseende, komposition, mening och mål etc. Jag tror det är helt naturligt och kommer göra dig till en bättre fotograf så mitt tips är att kämpa på om du själv tycker att det är roligt att fotografera vill säga? Att fortsätta göra bilder även om kommenterna på bloggen blir färre eller helt uteblir ibland. Varför gör du bilder? En viktig fråga att ställa sig själv! Krav kan man ställa men man får vara försiktig så man inte dödar det kreativa inom sig. Man bedömer de bilder man gör idag med de man gjort förut och höjer ribban hela tiden vilket är bra.

    Om du vill ha konstruktiv feedback på dina bilder så tror jag du måste ställa frågan tydligt i dina inlägg då folk i allmänhet är lite försiktiga att säga vad dom egentligen tycker.

    Personligen tycker jag att det är helt ok att ta bort barret om det stör dig. Lättast att göra det på plats men jag skulle inte ha några som helst tveksamheter att klona bort det heller om det gör bilden bättre utifrån dina krav eller visioner. Jag förstår ärligt inte varför man ska vara så rädd för den typen av bildredigering även om man håller på med naturfoto? En för mig stor inspirationskälla är Paul Caponigros son John Paul Caponigro som också är rätt flink när det gäller hantering av photoshop. Jag tycker han gör fenomenala och fantastiska bilder.

    Skuggor kan man ju jobba med på ett kreativt sätt och den behöver inte alls vara ett problem, frågan är vad du vill visa? Kanske såg du isen och det vackra mönstret och ville visa det och tänkte inte på skuggan just i ögonblicket? Om det är linjer och mönster du vill visa så skulle jag smacka på med en liten bländare typ mellan 11-16 så mönster och linjer framträder tydligt över hela bilden. Bilden ovan är också en utmärkt kandidat att rotera, vrida och vända på för att hitta rätt känsla, uttryck och vinkel. Jag skulle och också ljusa upp den och öka kontrasten en smula för att förstärka linjer och mönster.

    Nä nu ska jag inte svamla iväg för långt här. Jag tycker du har många bra funderingar och kloka tankar i ditt inlägg och jag skulle vilja diskutera mycket mer men forumet är inte det optimala känner jag. :S

    Hoppas du får en bra dag! 🙂

  3. Jag gillar i vilket fall bilden. Och att plocka bort något i efterhand finns inte på kartan 🙂 Helt rätt. Både skuggan och barret funkar alldeles utmärkt i den här bilden!!! Skit i stativet 😉

  4. Det här känner man ju igen:) Men det är precis barret som gör bilden riktigt bra, distinkt, tycker jag iaf.! tom. skuggan som skapat kontrasten mellan de två delarna! Om du inte har märkt de fina detaljerna på en gång så kan det vara så att din inre känsla funkar bra:) Snyggt-snyggt! Gillar den skarpt!
    Margi

  5. Det är ju barret som gör bilden!
    Sen tycker jag att våra spår i många fall stärker bilderna…vad är natur idag egentligen och finns det någon egentlig ‘orörd’ natur på våra breddgrader. Numera låter jag alla plogpinnar, kraftledningar, staket, vindkraftverk etc få vara med i bilderna, jag tycker att de är en del av den natur vi har.

  6. Håller med några andra här ovan. Barret tillför snarare något än förstör bilden. Tror att det var för att du inte upptäckte det förrän efteråt som det irriterade dig. Och att klona bort något tycker inte jag heller är ok varken i naturbild eller annan bild (förutom damm på sensorn). Det viktiga är att du ser motiven och det verkar som du gör. Var inte så hård mot dig själv:-)

  7. Kan bara instämma i mångas kommentarer här ovan. Det är barret som gör bilden! Idag är det väl så att det knappt finns någon orörd natur här. Det är ju så det ser ut idag. Utvecklingen har ju gått åt det hållet…Jag gillar bilden mycket 🙂

  8. Jag tycker absolut att det blev en fin bild, lite synd att du inte
    tycker om bilden själv. Om man ska skriva något som har med
    texten i inlägget att göra så är det väl så att man som fotograf
    ska visa bilder som man själv är nöjd med. Men även en bild
    som man inte är nöjd själv kan ju falla i smaken för oss som
    betraktar. -Bra inlägg!
    Morgan

  9. Ta och titta på barret igen, och se hur det liksom ger en 3D effekt till bilden… Barret ger ju det där lilla extra och skapar dynamik! Helt fantastiskt är det ju, där det ligger och retar dig, och talar om att naturen är något vi inte rår på.. En trygg känsla tycker jag och din bild är otroligt bra!

  10. Det finns så många sätt att se bilder på, så vad som är rätt eller fel är väldigt svårt. Att du stör dig på barret och skuggan kanske är just så som du inte vill ha din bild. Att andra tycker annorlunda är nog väldigt normalt.

    Inte för att jag vill vara elak eller så men barret stör mig väldigt mycket. Tycker det är vänt åt fel håll, den bryter av för mycket. Skuggan däremot gillar jag väldigt mycket, skuggan tillför bilden djup. Men bara för att jag skriver detta, innebär inte att bilden är dålig.

    Jag brukar ha som ledstjärna att jag ska gilla min bild, är det något i bilden som jag inte gillar försöker jag göra om tills det funkar för mig. När bilden funkar för mig då visar jag gärna upp den. Det blir lättare att stå för sin bild om man gillar den själv.

    Skulle du vara osäker på en bild så kan det ibland vara bra att visa upp den för att höra andras åsikter. Men det kan också göra att du helt plötsligt gör bilder till andra och inte till dig själv, inget fel i det men risken är att man börjar kopiera andras bilder om man lyssnar för mycket på andra.

    Använd stativ så ofta du kan, då blir det enklare att granska bilden i sökaren innan du gör bilden. Med stor sannolikhet så kommer du att upptäcka felaktigheter i din bild redan ute i fält. Gör många exponeringar och prova olika vinklar så kanske du lättare upptäcker den bästa bilden.

    Lite tips på vägen kanske, välj själv om du tycker mina åsikter känns rätt, men det är helt ok att inte gilla dessa tips. Jag är trots allt ingen expert.

    I övrigt så kommer jag gärna hit och besöker, här finns mycket bra bilder. Och tack så hjärtligt för ditt besök på min blogg och tack för den fina kommentaren.

    Vänligen Mats

  11. Hade du inte nämnt barret, hade jag inte tänkt på det ;-)… och jag tycker inte att det stör…kanske snarare tillför.
    Det är väl det här som är fascinerande med foto… jakten på kunskapen…jakten på utveckling…jakten på motiven och jakten på den där perfekta bilden. Har själv hållt på med foto nu en sissådär 12 år och känner mig stå på samma stadie som tidigare…samma törst efter kunskap…samma jakt efter den perfekta bilden. Men går man tillbaka och tittar på sina bilder som är tagna för ett par år sedan så ser man att man har utvecklats. En sak som jag även har funderat på är att jag inte har hittat min identitet i foto…jag flummar runt i alla kategorier…naturfoto, gatufoto, stilleben, grafiska stadsbilder…abstrakta bilder etc. Man är liksom runt överallt och tar del av det som erbjuds i motivväg. Kanske det hade varit bättre att koncentrera sig på en sak och gjort det bra.?… Men…då hade man ju missat så mycket.
    En annan sak är…för vem jagar man den tillfredsställande bilden.? Är det för egen del eller är det för att någon annan betraktare.? Vad betyder en bra bild om man inte kan dela med sig av den.
    Problemet är kanske att man efter ett tag blir alldeles för självkritisk för att se det vackra i motiven som man fångar… Ja int vet já…
    Angående efterbehandling av en bild så är det nog ganska personligt. De flesta bilder som lämnar min dator ut till webben eller som fysiska bilder har genomgått någon form av ansiktslyftning. En sak som jag avskyr är sneda linjer som gör att bilden ser ut att tippa åt något håll…en sned horisont…tippande husväggar…bara som exempel. Kontraster och färgmättnad brukar även justeras. Men dessa exempel är bara de basala efterbehandlingarna. Sen kan man sträva efter en viss karaktär i bilderna som kräver lite extra trix och mix.
    Bara som en liten parantes till din isblomma är att jag gillar dessa motiv svart-vita och kontrastrika…det liksom framhäver mönstret i isen…men dé é já 😉

    Allt Gott.!.!.!

  12. Betraktar man bilden som bara tvådimensionell yta kan jag kanske förstå att barret irriterar. Själv hade jag nog i så fall redigerat bort det. Det finns för mig inget direkt felaktigt i detta. Fotografier har i alla tider retuscherats, inget nytt under solen där. Väljer man mer innehållsmässigt perspektiv när man tittar på din bild, hör bildelementen is och barr samman som ler och långhalm. Vattnet stelnar som i en process, återföds som rinnande när moder natur behagar slå till värmeknappen. På samma sätt är ditt irritationsmoment statt i snarlik process och återuppstår i bästa fall som nytt, ståtligt träd efter ha måst släppa sin livgivande gren. Här finns ingen motsägelse, eller hur?
    Tack för ett intressant blogginlägg, Svarsinläggen fantastiska likaså. / Deerhunter

  13. Jag gillar denna bild, Erika! Tycker att det ‘r barret som ”gör” bilden. Varför ska allt vara vackert. Varför vill man skala bort kraftledningar och annat ”skräp” som finns. Bilden hade också passat i svartvitt där ”skuggan” till höger hade framträtt mer dunkelt och gett ännu mer känsla i bilden! Bra jobbat!

  14. Jeg likte dette bildet og med barnålen 🙂 Vakkert er det.

Kommentera

 
