Natur 2012 i Vårgårda

Återigen, som alltid efter att ha varit på naturfotofestivalen i Vårgårda, sitter jag med ett stort fånigt leende och tänker tillbaka på helgens alla intryck. Denna helg har även gett mig otroligt mycket huvudbry men det återkommer jag till i ett annat inlägg. Hur helgen har varit kan sammanfattas med ett ord: FANTASTISK!  Festivalen är som ett slags livselixir och det känns som jag sprudlar varje gång jag varit där. Möten med gamla kära vänner och inspiratörer, härlig stämning, underbara föreläsningar, otroligt många bilder, trevligt samkväm med mat och god dryck samt stiftande av nya bekantskaper. Jag har två favoriter bland årets föreläsare och den första är givetvis nestorn inom naturfotografi Jan Grahn som trollbinder sina åhörare och betraktare med både bilder och berättelser. Den andre är en ung man som imponerar grymt på mig, Sander Broström. Endast 16 år gammal så verkar denna man funnit rätt väg i livet. Han har nu i dagarna även givit ut en bok som jag rekommenderar, ”Portraits Denied”, och trots att jag ännu inte hunnit bläddra i den är jag helt övertygad om att den kommer bli en favorit bland alla mina fotoböcker. Jag kommer återkomma angående boken när jag i lugn och ro studerat den. Övriga föreläsare jag såg var bl a: Elisabeth Gustafson  hennes projekt och bilder om natur- och kulturromantik i bl a Hälsingland skall bli spännande se framöver då jag vistas mycket i de trakterna; Thomas Anderssons föreläsning med fina bilder från bl a strandängar och projektet att bevara dess var mycket intressant; Øyvind Antonsen med bilder främst från gränsskogarna mellan Sverige och Norge; Mika Honkalinna visade fantastiska bilder på berguv och hur berguven tagit sig in i Helsingfors och där funnit en häckningsplats; Heikki Willamos underbara bilder från sitt projekt ”Skogsåret” som visade sig bli även en inre resa för hans del; Roy Mangersnes föreläste om sina turer till bl a Svalbard och visade upp vintriga bilder; samt Tore Hagman som skildrade att fotografiska bilder är som minnesanteckningar.

Jag måste säga att jag kan inte annat än längta till nästa års festival. Nu stundar en tid till eftertanke och att smälta alla intryck. Vill rikta ett tack till Vårgårda fotoklubb och alla fantastiska eldsjälar som ser till att festivalen blir av. Väl mött nästa år gott folk!

~ av Jur kand på november 5, 2012.

7 svar to “Natur 2012 i Vårgårda”

  1. Jag kan bara hålla med, det var underbart 🙂

  2. jag håller också med, det var en fantastisk helg med otroliga fotografer, bilder och berättelser.

  3. Underbart men kort 😉

  4. Kul att träffas även om jag tror att jag egentligen fick pratat mer med Marie den här gången 🙂 Jag tror att alla håller med om att Jan Grahn är något alldeles extra!

    /Anna

  5. Kan också bara hålla med, det var en riktig kick att komma till Vårgårda, höra alla fantastiska fotografer och träffa bloggvänner…Får nog säga att helgen överträffade mina förväntningar. Är full av fotoinspiration, attans att det är så mörkt när man kommer hem.. 🙂

  6. Jag var med från början. Tom en dag för tidigt. Stiftade ett par oförglömliga bekantskaper och missade pga dålig planering hela kalaset.
    Nästa år så blir det revanch.
    Då jäklar.

    Ha det bäst.

  7. Jag var inte där, men gillar skarpt din bild ändå. Något surrealistiskt vilar över denna fina samling bortglömda verktyg. / Deerhunter

Kommentera

 
