Min bokrekommendation: Portraits Denied av Sander Broström/N

Portraits Denied

Jag kommer framledes här på bloggen att lägga ut lite tankar och funderingar om fotoböcker och jag tänker börja med en nyutgiven bok som tilltalar mig oerhört mycket.

 

Bilder som leder till frågor och eftertanke. Bilder som berör och lämnar avtryck i mitt inre. Bilder som stannar kvar på näthinnan. Bilder att skratta till. Bilder som väcker sorgsenhet. Bilder värda se om och om igen… Det är så jag känner när jag nu tittat i den unga fotografen Sander Broströms bok Portraits Denied.

 

När jag såg Sanders bilder första gången, för drygt ett och ett halvt år sedan, tänkte jag att denna unga grabb har något speciellt. Han hade redan funnit sitt alldeles egna sätt att fotografera och se världen på. Jan Grahn, nestorn inom svensk naturfotografi uttryckte sig, på en föreläsning i Vårgårda, att man som vuxen inte ska sluta se med ett barns ögon.  Min tanke har ofta varit så om Sander, att när han började fotografera hade han just förmånen att som fotograf se världen genom ett barns ögon, och kanske är det därför han kunnat fånga det han fotograferat på sitt alldeles egna speciella sätt. Sander har nu börjat ta sina vacklande steg in i vuxenvärlden då han nu fyllt 16 år och jag är övertygad om att han kommer fortsätta att skapa sina bilder på det sätt han gjort hittills, med nyfikenhet och uppmärksamhet. Sander är den yngsta hittills att bli invald i Naturfotograferna.

 

I Sanders bok finns ett återkommande tema och det är just mötet människa/natur. En del bilder är tagna i miljöer där Sander visar att naturen även där tar plats och anpassat sig till de förändringar som skett när människan tagit över. Andra bilder väcker hos mig en tanke på den sårbarhet som finns i naturen då vi människor tar allt större utrymme. Vad kommer till slut finnas kvar av den ursprungliga naturen då människan gör stora förändringar genom sin utveckling och sitt behov? Vissa bilder ger upphov till funderingar över livet/döden och hur skört allting är. Vid en första anblick av några av bilderna såg jag först ett humoristiskt inslag men som efter ett tag förbytts till något mer melankoliskt. Det är bilder som kan tolkas på flera sätt, allt beroende på betraktaren. Som sagt, en bok jag rekommenderar er att njuta av, och att komma till eftertanke. Nu i jultider så är denna bok en perfekt julklapp då det är just denna tid på året våra funderingar kring livet kanske kommer till oss mer än i vardagen. Vad är då bättre än en bok som väcker frågor och som ni tillsammans kan sitta och diskutera kring…

 

Till Sander…jag vill rikta ett stort tack till dig och du vet att jag känner mig enormt hedrad över att vara omnämnd i din bok. Det värmer gott och den känslan kommer jag för evigt bära med mig. Jag är stolt över att ha stiftat din bekantskap och fått följa ditt arbete. Jag önskar dig allt gott och lycka till med framtida projekt! Ser nu fram emot din nästa bok, för det kommer väl flera så småningom? 🙂

~ av Jur kand på december 7, 2012.

2 svar to “Min bokrekommendation: Portraits Denied av Sander Broström/N”

  1. varför gör du inte inlägg på kultursidorna, du som kan både se och skriva?

  2. Känns för mig som sträckande vevande armar med händer som vill dra in en i den mörka skräckinjagande skogen

Kommentera

 
