Den här tofsvipan…

tofsvipa sördellen

…hade inte lärt sig trafikvett. Den flög skränandes lågt över vägen och stannade vid ett par tillfällen mitt på vägen. Den hade tur som kom undan med livet i behåll. Visserligen är inte denna väg speciellt livligt trafikerad men några bilar passerade och vid ett tillfälle kom pippin undan med en hårsmån. Jag som inte kan så mycket om fåglar funderade lite över om det var en ungfågel och inte riktigt visste hur den skulle hantera saker och ting, precis som förvirrade älgkalvar gör när de blir bortstötta, men slog snabbt bort tanken eftersom det ju bara är början på juni och så rackarns fort växer de väl ändå inte :). Efter ett tag höll tofsvipan till på åkern bredvid vägen och fortsatte skrika. I ögonvrån såg jag något röra sig, vid det ställe fåglen satt på vägen, och där ur gräset dök det plötsligt upp tre småttingar som snabbt ilade över vägen och mot mamma tofsvipa på åkern. Nu trillade poletten ner varför hon betett sig som hon gjorde 🙂  Tyvärr blev det för långt avstånd till småttingarna när de förenades med modern och när de ilade över vägen hann jag inte med ta bild. Fotade med ett äldre objektiv där autofokus inte fungerar så det är lite fipplande innan skärpan ev  sitter och när man fotar djur så sitter de ju oftast inte still 🙂  Fast jag är nöjd ändå…min första bild på tofsvipa…mer ska det bli. Övning ger färdighet…

~ av Jur kand på juni 4, 2013.

Ett svar to “Den här tofsvipan…”

  1. Så artig når en får slike møter.
    Kos deg med våren.
    Fra Hilda

Kommentera

 
