I natt…

ljuset_

…låg jag och funderade på natten för tre år sedan då min älskade man John gick bort. Saknaden är enorm, likaså ensamheten. Tvåsamhet är något väldigt fint när den fungerar och jag tror att vi hade något som är få förunnade i ett förhållande efter 16 år. Det saknar jag…kärleken, tryggheten, värmen, närheten.

Tänkte en del på hur mitt liv förändrats de här tre åren, vilken förmån jag har som kan fortsätta ta vara på livet, inte låta sorgen och saknaden förgöra mig. Visst har jag fortfarande mina dalar då jag sjunker in i ett smärttillstånd där jag behöver gråta en skvätt,  förbanna allt som hänt och att livet togs ifrån John alldeles för tidigt, men det går lättare och lättare att ta sig ur dessa svackor. Första tiden kunde svackorna vara i dagar medans det nu endast är några minuter. Däremot går det fortfarande inte en enda dag utan att saknaden gör sig påmind.

Mindes känslan av att min älskade tagit sitt sista andetag, hur tyst det blev, och livet som var borta ur hans ögon, att han inte längre kunde känna min närhet och att jag tog på honom. Jag undrade om han såg ljuset när han lämnade livet…

I natt ställde jag John frågan ”Vad fasiken har du gjort de sista tre åren?” Fick dock inget svar… 🙂  För en sak är säker, han lever vidare på något sätt. Kanske genom att ha gett näring åt en blomma…

~ av Jur kand på juni 18, 2013.

15 svar to “I natt…”

  1. Kram!

  2. Du är så härligt stark, att ha mod att skriva om detta stärker mig i en jobbig stund. Tack!l

    • Jag försöker att inte ha skygglapparna på och acceptera det som hänt, eftersom jag inte kan ändra på det som varit. Att skriva och berätta om hur jag upplevt och processen att leva vidare är ett försök att få omgivningen att vakna upp och njuta av det de har, att våga förändra det som är mindre bra, att göra det man vill i livet och inte vänta, men även att få människor att prata mer om det oundvikliga, döden, och även andra traumatiska och omvälvande händelser som vi alla drabbas av någon gång i livet. Jag är glad om mina enkla ord kan få dig att finna kraft och jag önskar dig allt gott! Styrkekram!

  3. glad att du går vidare för du har mycket kvar att uppleva och ge

  4. Kram!

  5. Det är bra att du skriver av dig lite ibland om denna svåra sak
    som du varit med om. Du vet att jag lyssnar och jag försöker förstå
    så mycket jag kan trots att det är svårt att riktigt sätta sig in i det
    om man inte varit med om det. Jag vet iaf att du är en stark person
    och helt säker på att John är kvar men dock i något annat…
    Morgan

  6. Kram på dig!
    Margi

  7. Tänk att det gått tre år… ofattbart. Du gav honom den finaste gåva man kan ge en människa; att du ordnade så att han fick somna in i sitt hem hos den som han älskade. Fast han inte lever längre hos oss, inspirerar han oss. Du vet att boken antagligen inte blivit skriven om det inte vore för honom, han hjälpte mig att infria en dröm. Min teori är att han suttit på ett moln de senaste tre åren och sorterat bilder på garaget… 🙂 Tryggt förvissad om att du klarar dig, även om det är tufft ibland. Kram Katarina

    • Ja du Katarina! Det är ofattbart! 3 år… Jag är glad, mitt i allt elände, att vår älskade John inspirerade dig att äntligen få din bok skriven. Det betyder mycket för mig! 🙂 Ha ha, han gör kanske det, sitter och sorterar bilder. Detta garage…han morrar säkert nu när jag håller på att stuvar om i det också, fast han leder mig alltid rätt när jag frågar vart grejerna finns 🙂 Tack för att du finns i mitt liv Katarina! Kram

  8. Kära Erika. Stora styrkekramar till dig. Du är en underbar människa. Beundrar din styrka. Jag känner med dig. Kram Camilla

Kommentera

 
