En dimmig kväll…

björnmöte nr 1

…i Hälsingeskogarna fick jag uppleva en vild björn för första gången i mitt liv. Den känslan är obeskrivlig när björnen så blev lite synlig i det gråa. Dimman var tjock bitvis. Dessutom var det två björnar som dök upp, ca 3 år gamla. Från torsdag till söndag var jag på Vargas vildmarkslodge  och har haft det underbart med ett fantastiskt värdskap, fullträff alla kvällarna/nätter med björn, god mat och trevligt sällskap av andra fotografer. Gömslet var välordnat med sköna stolar, sängplats, värme och toa. Kan nog inte bli bättre. Jag har hört rykten om björngömslen där miljön är tråkig och sliten men här var den klart över förväntan.

En sak är säker och det är att jag skall dit igen snart.

Visar här en bild från första kvällen då det var väldigt dimmigt. Gillar känslan med det diffusa…Fotat med enbart manuella inställningar och manuell fokusering, vilket var en pärs i dimman…

~ av Jur kand på juli 2, 2013.

17 svar to “En dimmig kväll…”

  1. Kul att få se en av dina björnbilder. Dimma är inte fel heller. Vill se mer…
    Kram

  2. Härligt Erika! Grym bild. Och grattis!
    – Tur du inte plockade upp din Sony ;)))))))))))

    • Tackar tackar Mats! Ha ha, ja det var tur jag inte har den längre 🙂 Hur hade det blivit då…den hade väl skrämt bort nallen 😉

  3. Ja, de är seriösa och duktiga på sin sak vargas! Fina bilder du fått, härligt med dimma!

    • Tack så mycket! Jag har inget annat säga än att jag är mycket nöjd med dem! Dock ingen erfarenhet av de andra men vad gör det när jag hittat ett bra ställe 🙂

  4. Hej Erika!

    Du har lyckats med känslan av dimmkvällen. Ett stämmningsfullt foto precis som dina andra bilder. Jag har kollat in räven du berättade om och är avundsjuk på din upplevelse där 🙂
    Jag får titta in en annan dag och kolla mer.

    Ha det så bra.
    Mvh. Håkan

    • Tack så mycket Håkan! Trevligt träffa dig och jag ska kika in på din sida och se vad du bjuder på för bilder, både björn och annat roligt 🙂
      Sköt om dig!

  5. det är som i sagoljus, roligt att få dela dina upplevelser när manär så långt ifrån det livet.

    • Det var en speciell känsla när björnen dök upp, i dimma. Tror inte mitt första björnmöte kunde bli mer lyckat faktiskt, trots dimman. 🙂 Kram

  6. Hej Erika,
    Låter som att du fick björnrika kvällar/nätter – roligt! Jag var nöjd även med min enda natt, även om det blev dimmigt – som din bild visar. Men din bild har fin känsla. Lite skogens mysterium, vad som helst kan dyka upp.
    Mvh
    //Stefan

    • Stefan, tack! Den natten du var med är nog den som sitter kvar bäst i minnet och den synen med björn i dimma. De andra mötena kommer nog blekna lite men det här bevaras för gott. Som du säger, lite mystik.
      Trevligt träffa dig!

  7. Fantastisk bild!

    /Henrik

  8. Hej Erika
    Vad kul för dig! 🙂 jag hade Vargas med på listan över anordnare för björnskådning men det föll hos en annan anordnare som kunde fixa 2 nätter istället för 1. Vargas verkar ha mycket gott omdöme och verkar vara väldigt trevliga också. Jag ska iväg i slutet av månaden 🙂 längtar!

    Vilka tider var de mest aktiva, björnarna alltså?
    Vilken känsla i bilden du lagt upp! Mer bilder tack!!! / Sami

    • Tackar tackar Sami! Kommer fler bilder så småningom 🙂 Kul att du ska iväg och fota björn. Mailar dig ang din fråga…

  9. Härlig bild! Intressant att du tycker Vargas är bra på alla sätt. Har länge funderat och iaktagit men inte kommit iväg…ännu… 🙂
    Ha en fortsatt fin sommar.

Kommentera

 
